10 apr. 2025 | 21:49

Cursurile şcolare în trei schimburi, interzise în şcoli. Motivaţia ministrului Educaţiei

Social
Share
Cursurile şcolare în trei schimburi, interzise în şcoli. Motivaţia ministrului Educaţiei

Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat că, începând cu anul școlar 2025-2026, școlile din România nu vor mai putea organiza cursuri în trei schimburi. Măsura va fi impusă prin lege, fiind considerată un pas esențial pentru creșterea calității învățământului.

De ce se interzic cursurile în trei schimburi?

Ministrul Educației a explicat că organizarea orelor în trei schimburi este o problemă majoră în sistemul educațional românesc. Această practică afectează calitatea actului educațional, obosind elevii, fragmentând procesul de învățare și complicând viața familiilor.

„Este o practică descurajată și în prezent prin legislația existentă. Se acceptă doar în cazuri excepționale, pentru a nu întrerupe procesul educativ, însă astfel de excepții nu trebuie să devină o obișnuință”, a declarat ministrul.

Deși învățământul în trei schimburi nu este o practică răspândită la nivel național, ea apare în anumite orașe sau zone unde numărul elevilor este mare, iar infrastructura școlară este insuficientă. Astfel, pentru a putea acomoda toți elevii, unele unități de învățământ apelează la această soluție de compromis.

Odată cu intrarea în vigoare a noii reglementări, nicio școală din România nu va mai putea desfășura activitatea educațională în trei schimburi. Măsura este parte a unui plan mai amplu de reformă și modernizare a sistemului educațional, care presupune investiții în extinderea și reabilitarea infrastructurii școlare.

Ce soluții sunt avute în vedere?

Ministerul Educației va colabora cu autoritățile locale pentru a identifica soluții concrete în zonele unde apar aceste situații. Printre variantele analizate se numără:

  • Construirea de noi spații școlare sau extinderea celor existente;
  • Reorganizarea orarului școlar, pentru a folosi mai eficient infrastructura existentă;
  • Folosirea temporară a unor clădiri alternative, cu respectarea condițiilor pentru desfășurarea activității didactice în siguranță.

Eliminarea învățământului în trei schimburi este văzută ca o măsură de normalizare a activității școlare și o dovadă că statul își asumă responsabilitatea pentru condițiile în care învață elevii. Este un semnal clar că educația de calitate trebuie să fie o prioritate reală, nu doar declarativă.