Cât costă roşiile româneşti în supermarketuri. Cele turceşti câştigă detaşat, sunt mult mai ieftine
Primele roșii românești din acest an au ajuns deja în supermarketuri, însă prețul lor nu este deloc unul accesibil. Cultivate în sere hidroponice din județul Constanța, acestea sunt vândute la un preț considerabil mai mare decât tomatele importate din Turcia. Cu un adaos comercial aplicat de supermarketuri, roșiile românești devin un lux pentru consumatori, în timp ce cele turcești domină piața datorită prețului mult mai mic.
Roșiile românești, un produs premium în supermarketuri
Primele 300 de caserole cu roșii cherry și cocktail produse de familia Ianțoc din Nicolae Bălcescu, județul Constanța, au fost livrate spre vânzare, notează BZI.
Prețul de livrare din seră este de 10 lei pentru caserolele de 250 g cu roșii cherry și 14,50 lei pentru cele de 500 g cu roșii cocktail.
Totuși, în supermarketuri, aceste prețuri vor fi mai mari, din cauza adaosului comercial de aproximativ 30%. Astfel, consumatorii ar putea plăti mult mai mult pentru un kilogram de roșii românești, comparativ cu produsele importate.
Turcia domină piața cu prețuri mult mai mici
În timp ce roșiile românești ajung pe rafturi la prețuri ridicate, Turcia rămâne principalul furnizor pentru piața din România. În 2023, țara a exportat în România 61.954 de tone de roșii, cu o valoare de aproape 84 de milioane de euro.
Prețul mediu al acestor roșii a fost de doar 1,36 euro/kg, ceea ce le face mult mai accesibile pentru consumatori. Anul trecut, importurile de roșii din țările terțe au atins un nivel record, în timp ce producția autohtonă a scăzut.
Roșiile românești, greu de găsit și scumpe
Deși România are o tradiție îndelungată și apreciată în cultivarea roșiilor, o tradiție care se pierde adânc în istoria țării, producția locală se confruntă cu o serie de provocări economice considerabile.
Acestea includ costurile ridicate de producție, legate de tehnologiile utilizate, resursele necesare și condițiile climatice imprevizibile, dar și o competiție acerbă cu importurile din țări precum Turcia.
În fața acestor dificultăți, roșiile românești au început să fie din ce în ce mai rare pe rafturile supermarketurilor și, atunci când sunt disponibile, prețurile lor ajung să fie mult mai mari decât ale celor importate din străinătate.
În ciuda preferinței evidente a consumatorilor pentru produsele locale, diferența considerabilă de preț îi determină să opteze pentru tomatele turcești, mai ieftine și, de multe ori, mai accesibile pe termen lung.
Această realitate economică pune presiune pe agricultorii români, care se văd nevoiți să își regândească strategiile pentru a putea face față unei piețe tot mai concurențiale.