10 mart. 2025 | 16:02

Cum a apărut primul automobil din lume. Povestea incredibilă a vizionarului Karl Friedrich Benz

TEHNOLOGIE, ȘTIINȚĂ & DIGITAL
Share
Cum a apărut primul automobil din lume. Povestea incredibilă a vizionarului Karl Friedrich Benz
Prima mașină construită de Karl Benz, 1870. Foto colorizare Playtech

Puțini oameni din istorie au avut un impact atât de mare asupra evoluției transportului precum Karl Friedrich Benz, inginerul german căruia i se datorează primul automobil funcțional din lume. Povestea sa este una despre perseverență, inovație și viziune. De la copilăria marcată de dificultăți financiare până la revoluționarea industriei auto, Karl Benz a demonstrat ce poate realiza un om dedicat unei idei.

Rămas orfan de tată la doar 2 ani, la 14 ani a fost admis la Universitate

Karl Friedrich Benz s-a născut pe 25 noiembrie 1844, în Mühlburg, Germania. Tatăl său, un mecanic de locomotivă, a murit de pneumonie când Karl avea doar doi ani, lăsând-o pe mama lui să-l crească singură. Deși familia a trăit în condiții modeste, mama sa s-a asigurat că el va primi o educație bună.

Karl a demonstrat un talent deosebit pentru matematică și mecanică încă din copilărie. La doar 14 ani, a fost admis la Universitatea din Karlsruhe, unde a studiat ingineria mecanică. La 19 ani, și-a finalizat studiile, devenind unul dintre cei mai tineri absolvenți ai universitatății.

După absolvire, Benz a lucrat într-o serie de companii de inginerie, unde și-a perfecționat abilitățile tehnice. Visul lui era să creeze un vehicul care să nu depindă de tracțiunea animalelor.

Căsătoria cu Bertha Benz și primii pași în domeniul auto

Un moment crucial în viața sa a fost căsătoria cu Bertha Ringer, în 1872. Bertha nu a fost doar o soție devotată și un partener de viață loial, ci și un sprijin esențial pentru Karl. Ea a investit o parte semnificativă din zestrea sa pentru a finanța afacerea tânărului inginer.

Cei doi au fondat compania Benz & Companie Rheinische Gasmotoren-Fabrik (cunoscută sub numele de Benz & Cie), inițial specializată în producerea de motoare pe gaz. Cu timpul, Karl a încetat să mai fie interesat de motoarele staționare și a decis să creeze o trăsură fără cai.

Vezi și: Cea mai veche mașină din lume înscrisă în circulație are 130 de ani: Mercedes-Benz Victoria, o piesă autentică de istorie

A inventat primul automobil din lume

Visul lui Karl Benz s-a concretizat între 1885 și 1886, când a proiectat și construit primul automobil cu motor cu combustie internă, numit Benz Patent Motorwagen. Acesta avea un motor montat în spate, trei roți și folosea un sistem de curele pentru transmisie.

Pe 29 ianuarie 1886, Karl Benz a obținut brevetul german nr. 37435 pentru invenția sa, marcând oficial națterea automobilului.

Deși invenția era revoluționară, lumea nu era pregătită pentru o astfel de schimbare radicală, iar publicul a rămas sceptic față de noul mijloc de transport.

Poate că Karl Benz și-a brevetat Motorwagenul, dar în 1886, în Mannheim nu exista practic niciun acces la combustibil combustibil.

Gândind creativ, echipa de la Benz & Cie s-a orientat către benzina brută folosită pentru curățare, care se găsește în mod obișnuit în farmacii, transformând farmaciile în primele benzinării din lume.

Interesant este că primul Motorwagen nu avea un rezervor de combustibil, care a fost adăugat ulterior modelelor 2 și 3.

Motorwagen, prima mașină din lume construită de Karl Benz. Foto arhivă, colorizare Playtech

Motorwagen, prima mașină din lume construită de Karl Benz. Foto arhivă, colorizare Playtech

Bertha Benz și prima călătorie lungă cu un automobil

În 1888, Bertha Benz a demonstrat utilitatea automobilului într-un mod spectaculos. Fără să înerțească pe soțul ei, ea a plecat într-o călătorie de peste 100 de kilometri de la Mannheim la Pforzheim, folosind Benz Patent Motorwagen.

Pe drum, a fost nevoită să se oprească la farmacii pentru a cumpăra benzină (fapt ce a transformat farmaciile în primele benzinării din lume).

Călătoria ei a demonstrat că automobilul putea fi folosit pentru deplasări lungi, contribuind la popularizarea invenției lui Benz.

Succesul și expansiunea Benz & Cie

După călătoria Bertei, Karl Benz a îmbunătățit Motorwagen-ul, adăugând un rezervor de combustibil și frâne mai eficiente. La Expoziția Mondială din 1889 de la Paris, invenția sa a atras atenția investitorilor și a publicului internațional.

În 1894, Benz a lansat modelul Benz Velo, considerat primul automobil produs în masă. Acesta a fost un succes comercial, iar până în 1899 compania Benz & Cie devenise cel mai mare producător auto din lume, cu peste 572 de vehicule produse anual.

Vezi și: Cum arăta prima mașină din istorie, care a schimbat omenirea

Ce preț avea mașina lui Karl Benz, la începuturi

În ciuda complexității sale și a timpului necesar pentru producție, mașina lui Benz costa în jur de 600 de mărci de aur germane – echivalentul a 150 dolari americani în 1886 sau aproximativ 4.500 dolari americani în 2021.

Prin comparație, cel mai mic preț vreodată pentru Ford Model T, adesea considerat prima mașină accesibilă, a fost de 260 dolari americani în 1925, în timpul înălțimii de producție de 400 dolari americani în prezent, care ar fi sub 400 USD. dolari.

Benz Patent Motorwagen nu a fost doar un vehicul, ci un catalizator pentru o creștere semnificativă în industria auto. Succesul său a determinat o expansiune substanțială pentru Benz & Cie.

Compania lui Karl și Bertha a crescut rapid, angajând 430 de oameni până la sfârșitul secolului al XIX-lea, făcând-o cel mai mare producător auto din lume. Producția a crescut, Benz & Cie producând 572 de unități numai în 1899.

Motorwagen a deschis calea pentru succesele ulterioare, cum ar fi Benz Velo cu patru roți și motocicleta Hildebrand-Wolfmüller.

Concurența și nașterea brandului Mercedes-Benz

Pe măsură ce industria auto creștea, Benz a întrebat o concurență acerbă, inclusiv din partea lui Gottlieb Daimler, un alt pionier al automobilului.

În 1926, cele două companii s-au unit, formând Daimler-Benz, iar automobilele produse au fost numite Mercedes-Benz, nume sub care brandul continuă să existe și astăzi.

Karl Benz s-a retras din activitate în 1906, iar în 1929, la doar doi ani după moartea sa, compania Daimler-Benz a lansat un nou model revoluționar, consolidând moștenirea sa ca părinte al automobilului modern.

Astăzi, numele lui Karl și Bertha Benz este sinonim cu inovația auto. Drumul pe care Bertha l-a parcurs în 1888 este recunoscut ca „Bertha Benz Memorial Route”, omagiind contribuția ei la revoluția auto.

Prin viziunea și determinarea sa, Karl Benz a schimbat pentru totdeauna modul într-un care oamenii călătoresc, punând bazele unei industrii care domină lumea modernă. Automobilul, odată considerat o curiozitate, este astăzi un element indispensabil al vieții noastre, datorită geniului său ingineresc.

Vezi și: Una dintre cele mai vechi jucării din lume, perfect conservată: o „mașinuță” de 5.000 de ani care arată că visele copiilor rămân neschimbate