10 filme cu Margareta Pogonat pe care trebuie să le vezi. Una dintre cele mai talentate actrițe din istoria României
Margareta Pogonat a fost una dintre cele mai remarcabile actrițe ale cinematografiei și teatrului românesc, cunoscută pentru frumusețea și talentul său inconfundabil. De-a lungul unei cariere impresionante, a interpretat numeroase roluri memorabile care au rămas în istoria filmului românesc. Iată o selecție a zece filme cu Margareta Pogonat pe care trebuie să le vezi, evidențiind cele mai bune roluri ale frumoasei actrițe.
Pasărea furtunii (1957)
„Pasărea furtunii” este un film românesc din 1957, regizat de Dinu Negreanu, bazat pe romanul omonim al scriitorului Petru Dumitriu. Pelicula marchează debutul cinematografic al actriței Margareta Pogonat, care la acea vreme avea doar 24 de ani.
Deși la începutul carierei, frumoasa actriță a demonstrat un talent promițător, punând bazele unei cariere strălucite în cinematografie.
Povestea se desfășoară în mediul pescarilor de la Marea Neagră, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial și în anii ce au urmat instaurării regimului comunist.
Personajul principal, Adam Jora, un tânăr pescar sărac, este îndrăgostit de Uliana, interpretată magistral de Margareta Pogonat.
Din nefericire, părinții Ulianei doresc să o mărite cu Simion, fiul unui cârciumar. Pentru a-l îndepărta pe Adam, Simion îl acuză pe nedrept de uciderea colegilor săi pescari, care au pierit într-o furtună pe mare.
Două lozuri (1957)
„Două lozuri” este un film românesc din 1957, regizat de Gheorghe Naghi și Aurel Miheleș, bazat pe schița „Două loturi” (1901) de I.L. Caragiale.
Pelicula urmărește peripețiile lui Lefter Popescu, un funcționar care își pierde biletele de loterie câștigătoare și trece printr-o serie de întâmplări comice în încercarea de a le recupera.
Margareta Pogonat, la începutul carierei sale cinematografice, a interpretat rolul chivuței Țîca, la care ajung biletele pierdute de protagonist.
Interpretarea actriței a contribuit la redarea umorului și ironiei specifice operei originale. Participarea sa în acest film a consolidat poziția ei în cinematografia românească.
Meandre (1967)
„Meandre” (1967) este un film regizat de Mircea Săucan, considerat unul dintre cele mai inovatoare și experimentale filme ale cinematografiei românești.
Deși a fost realizat în plină epocă comunistă, filmul iese din tiparele realismului socialist, adoptând un stil cinematografic influențat de curentele moderniste din cinematografia europeană a vremii, precum Nouvelle Vague franceză.
Filmul prezintă o poveste încărcată de simbolism, în care psihologia personajelor este explorată într-un mod profund. Intriga urmărește zbuciumul interior al unui arhitect prins între realitate și vis, între dorință și constrângeri.
În „Meandre”, Margareta Pogonat joacă rolul Andei, demonstrând o maturitate artistică deosebită, oferind o interpretare complexă și nuanțată, care a captivat publicul și critica deopotrivă.
Gloria nu cântă (1976)
„Gloria nu cântă” este un film românesc din 1976, regizat de Alexandru Bocăneț. Pelicula este o comedie muzicală ce abordează tema unui concurs național de muzică organizat de Radioteleviziune, intitulat „Orașele țării cântă”.
Acest concurs stârnește agitație într-un orășel de provincie, unde tânăra Gloria, interpretată de Tora Vasilescu, se pregătește pentru examenul de Bacalaureat și este pasionată de cibernetică.
La insistențele fratelui mai mic, ea decide să participe la concurs, în ciuda reticenței profesorului ei de fizică, jucat de Toma Caragiu, care consideră că implicarea în astfel de activități este nepotrivită. În acest proiect, Margareta Pogonat joacă rolul mamei tinerei Gloria.
Drum în penumbră (1972)
„Drum în penumbră” este un film românesc din 1972, regizat de Lucian Bratu, cu un scenariu scris de Petru Popescu. Filmul prezintă o poveste de dragoste între un inginer inventator și o dactilografă modestă, divorțată și mamă a doi copii mari.
Monica, interpretată de Margareta Pogonat, este o femeie divorțată care își crește singură cei doi copii. În timpul unei vacanțe la mare, ea îl întâlnește pe Radu, un inginer inventator.
Deși acesta îi face curte, protagonista îl refuză, punând pe primul plan interesele emoționale ale copiilor săi și renunțând, poate, la ultima șansă de fericire personală.
Interpretarea Margaretei Pogonat a fost apreciată de critici și public, fiind considerată un „recital actoricesc incontestabil”. Pentru rolul Monicăi, actrița a fost recompensată cu Premiul ACIN de interpretare în 1972, recunoaștere a talentului și dedicării sale artistice.
Zestrea (1972)
„Zestrea” este un film românesc din 1972, regizat de Letiția Popa, bazat pe piesa de teatru cu același titlu scrisă de Paul Everac, care a contribuit și la scenariul filmului. Este o dramă care explorează tentațiile compromisurilor în realizarea ambițiilor personale și profesionale.
În rolurile principale îi întâlnim pe marii actori Victor Rebengiuc, Margareta Pogonat, Ioana Crăciunescu si Sanda Toma.
Margareta Pogonat interpretează personajul Livia, soția inginerului Doru. Personajul său este central în desfășurarea acțiunii, fiind implicată în activități financiare ilegale care pun în pericol cariera și integritatea soțului ei.
Interpretarea marii actrițe a fost apreciată pentru profunzimea adusă personajului, evidențiind dilemele morale și personale ale Liviei. Pentru acest rol, Margareta Pogonat a fost distinsă cu Premiul ACIN de interpretare în 1973, recunoscându-i-se astfel talentul și contribuția la cinematografia românească.
Pistruiatul (1973)
Pistruiatul (1973) este un serial TV românesc regizat de Francisc Munteanu, care a devenit foarte popular în anii ’70. Acțiunea are loc în perioada interbelică, într-un context marcat de activitatea ilegală a comuniștilor în România.
Personajul principal este Mihai Pleșa, poreclit Pistruiatul, un băiat inteligent și curajos care ajută mișcarea comunistă, fiind urmărit de Siguranță.
În rolul lui Pistruiatul îl regăsim pe Costel Băloiu, iar pe celebrul ofițer de Siguranță, maiorul Miclovan, îl interpretează Sergiu Nicolaescu. Serialul a fost urmat de filmul „Roșcovanul” (1976), care continuă povestea eroului principal.
În acest serial, Margareta Pogonat o interpretează pe Maria Pleșa, mama Pistruiatului. Este o femeie puternică, grijulie, care încearcă să-și protejeze fiul de pericolele vremurilor tulburi.
Relația dintre ea și băiatul său este una profund emoționantă, iar jocul actoricesc al Margaretei Pogonat adaugă o dimensiune caldă și autentică personajului său.
Actorul și sălbaticii (1975)
„Actorul și sălbaticii” (1975) este unul dintre cele mai apreciate filme românești, regizat de Manole Marcus și avându-l în rol principal pe marele actor Toma Caragiu. Filmul este inspirat din viața și activitatea actorului de revistă Constantin Tănase, fiind o dramă cu accente de satiră politică.
Acțiunea se desfășoară în perioada interbelică și urmărește destinul actorului Costică Caratase (interpretat de Toma Caragiu), un personaj carismatic și plin de umor, care își folosește talentul pentru a critica regimul dictatorial și corupția vremii.
Prin intermediul spectacolelor sale de revistă, Caratase ironizează politicienii și legionarii, devenind o țintă a autorităților. Filmul redă atât talentul său artistic, cât și lupta sa curajoasă împotriva cenzurii și a presiunilor politice.
Margareta Pogonat o interpretează pe Didina, soția lui Caratase. Este un personaj care aduce echilibru în viața tumultuoasă a protagonistului, fiind o femeie devotată, înțeleaptă și iubitoare.
Didina îi oferă sprijin moral actorului în momentele dificile, când acesta este persecutat de autorități. Relația dintre cei doi este una profundă, iar Margareta Pogonat reușește să transmită atât forță, cât și sensibilitate în interpretarea acestui rol.
„Actorul și sălbaticii” este considerat un film de referință în cinematografia românească, datorită scenariului bine construit, interpretărilor memorabile și mesajului său puternic despre libertatea de expresie și curajul artistic.
Orașul văzut de sus (1975)
„Orașul văzut de sus” este un film românesc din 1975, regizat de Lucian Bratu, în care Margareta Pogonat interpretează rolul principal al Mariei Sorescu, o femeie puternică și dedicată.
Maria Sorescu, directoarea unei școli de reeducare pentru minori, este numită primar într-un oraș de pe malul Dunării. În noua sa funcție, ea se confruntă cu numeroase provocări, inclusiv sexismul colegilor și corupția adânc înrădăcinată în administrația locală, controlată de inginerul Topolnița.
Pe parcursul a șase zile, Maria încearcă să implementeze schimbări pozitive, luptând împotriva compromisurilor și abuzurilor de putere, în timp ce navighează prin complexitatea relațiilor politice și personale.
Margareta Pogonat aduce la viață un personaj puternic și determinat, care se străduiește să aducă schimbări într-un sistem corupt. Maria Sorescu este o femeie de caracter, care se confruntă cu provocări legate de sexismul și manipularea din partea colegilor, dar și cu propriile dileme morale.
Interacțiunile sale cu inginerul Topolnița și cu ceilalți membri ai administrației locale reflectă complexitatea și dificultățile întâmpinate de femeile în poziții de putere într-o societate dominată de bărbați.
Visul unei nopți de iarnă (1980)
„Visul unei nopți de iarnă” este o adaptare pentru televiziune a piesei omonime scrise de Tudor Mușatescu, realizată în 1980 sub regia lui Dan Necșulea. Această producție este o comedie romantică ce prezintă povestea de dragoste dintre un scriitor de succes și o tânără admiratoare.
Acțiunea se desfășoară în ajunul Revelionului, când scriitorul Alexandru Manea, interpretat de Florin Piersic, se pregătește pentru petrecere.
După o ceartă la telefon cu iubita sa, Elvira, el decide să rămână acasă. Maria Panait, o tânără vânzătoare și admiratoare a scriitorului, interpretată de Rodica Mandache, îi aduce personal un colier pe care acesta îl comandase.
Întâlnirea dintre cei doi evoluează într-o poveste de dragoste neașteptată, oferindu-i scriitorului o nouă perspectivă asupra vieții.
În acest film, Margareta Pogonat joacă rolul doamnei Panait, mama Mariei, interpretarea sa aducând un plus de autenticitate peliculei.
Cele mai bune filme românești se văd, în fiecare zi, pe Cinemaraton.