06 mart. 2025 | 11:23

Secţiunea montană din Autostrada Unirii A8 se va construi, în sfârşit. Cât costă lotul 1C din şoseaua de mare viteză

Social
Share
Secţiunea montană din Autostrada Unirii A8 se va construi, în sfârşit. Cât costă lotul 1C din şoseaua de mare viteză

Vin veşti bune pentru şoferii din România. Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a atribuit, joi, contractul pentru proiectarea și execuția lotului 1C Sărățeni-Joseni, parte a secțiunii montane a Autostrăzii Unirii (A8), asocierii formate din ŞA&PE Construct SRL (lider), Tehnostrade SRL, Spedition UMB și Euro Asfalt.

Noi lucrări pe Autostrada Unirii A8

Potrivit CNIR, asocierea dintre constructorii români și cei din Bosnia-Herțegovina pentru secţiunea montană din Autostrada Unirii A8 a fost desemnată câștigătoare, contractul urmând să fie finanțat prin fonduri europene nerambursabile (Programul Transport 2021-2027) și alocări de la bugetul de stat. Durata proiectului include 14 luni pentru faza de proiectare și 40 de luni pentru execuția propriu-zisă a lucrărilor, în timp ce valoarea contractului se ridică la 4,94 miliarde de lei. Directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, a salutat finalizarea rapidă a procesului de evaluare a ofertelor.

„Mulțumesc Comisiei de Evaluare pentru încheierea procedurii înainte de termen”, a declarat acesta, conform News.ro.

Lotul 1C Sărățeni-Joseni traversează județele Mureș și Harghita, având o lungime de 32,4 kilometri. Proiectul include:

  • 39 de poduri și pasaje.
  • 3 tuneluri unidirecționale.
  • 4 polate.
  • 2 ecoducte pentru fauna sălbatică.

Tunelurile și viaductele însumează aproximativ 16 kilometri, ceea ce reprezintă 50% din lungimea totală a acestui segment de autostradă. Cel mai lung pasaj va măsura 1.721 de metri, traversând DN 13A și o linie ferată, în timp ce cel mai înalt viaduct va atinge 45 de metri.

CITEŞTE ŞI Câți kilometri de autostradă vor fi dați în folosință în 2025. Când e gata primul tunel de autostradă, o premieră pentru România

Pe traseul lotului sunt prevăzute două parcări de scurtă durată, echipate cu 12 stații de încărcare pentru vehicule electrice. În plus, vor fi amenajate descărcări provizorii pentru a permite funcționarea independentă a acestui segment. Semnarea contractului va avea loc după finalizarea tuturor formalităților necesare.

Noul sector din A8

Noul sector din A8

Proiectul care va uni estul de vestul României

Autostrada Unirii A8 este unul dintre cele mai ambițioase și așteptate proiecte de infrastructură din România, având scopul de a conecta Moldova cu Transilvania și, implicit, cu vestul Europei. Aceasta va traversa Carpații Orientali, facilitând transportul rapid și sigur între estul și vestul țării.

Şoseaua de mare viteză va avea o lungime totală de aproximativ 310 kilometri și va străbate județele Iași, Neamț, Harghita, Mureș și Cluj. Traseul său este împărțit în trei sectoare majore:

  • Târgu Mureș – Miercurea Nirajului – Ditrău (Secțiunea de Vest).
  • Ditrău – Târgu Neamț (Secțiunea montană, cea mai dificilă și costisitoare).
  • Târgu Neamț – Iași – Ungheni (Secțiunea de Est, care leagă Moldova de Republică Moldova printr-un pod peste Prut).

Autostrada Unirii este vitală pentru dezvoltarea economică a Moldovei, o regiune care a fost mult timp defavorizată din cauza lipsei infrastructurii rutiere moderne. Prin realizarea acestei autostrăzi, se va facilita accesul rapid la piețele din vestul țării și din Uniunea Europeană, ceea ce va contribui la atragerea investițiilor și la reducerea decalajelor economice dintre regiunile României.

CITEŞTE ŞI Primele imagini de pe Autostrada Unirii A8. Tronsonul pe care se lucrează deja: ”A început realizarea drumurilor de acces”