05 mart. 2025 | 19:47

Se așteaptă decizia pentru cel mai dificil segment al A8 – Autostrada Unirii. Constructorii străini au pus ochii pe contractul de miliarde de lei

Social
Share
Se așteaptă decizia pentru cel mai dificil segment al A8 - Autostrada Unirii. Constructorii străini au pus ochii pe contractul de miliarde de lei
Se asteapta hotararea privind cel mai complex tronson al A8 – Autostrada Unirii

Construcția lotului 2 B Grințieș-Pipirig, considerat cel mai dificil segment al Autostrăzii Unirii A8, se apropie de o decizie importantă. Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a primit două oferte pentru proiectarea și execuția acestui tronson complex, iar constructori din România, Bosnia-Herțegovina și Turcia și-au manifestat interesul pentru contractul evaluat la 6,9 miliarde de lei.

Cine sunt competitorii pentru lotul 2 B?

CNIR a anunțat miercuri, 5 martie, că au fost depuse două oferte pentru acest contract de anvergură. Prima ofertă a venit din partea Asocierii SA&PE Construct SRL (România) – Euro Asfalt (Bosnia și Herțegovina) – Tehnostrade SRL Spedition UMB (România).

Cea de-a doua ofertă aparține Asocierii MAPA Insaat VE Ticaret (lider) – Gunal Insaat Ticaret VE Sanay Anonim Sirketi (Turcia). Această competiție internațională subliniază importanța și complexitatea proiectului.

Detalii despre tronsonul Grințieș-Pipirig

Lotul 2 B, cu o lungime de 31,5 kilometri, este una dintre cele mai dificile porțiuni ale Autostrăzii Unirii. Lucrările sunt estimate să dureze 54 de luni, dintre care 14 luni sunt alocate proiectării și 40 de luni execuției.

Proiectul este finanțat prin fonduri europene, din Programul Transport 2021-2027, precum și din bugetul de stat. Provocarea tehnică este una uriașă, lotul incluzând:

  • 16 tuneluri, cel mai lung având 940 metri;
  • 60 de poduri și viaducte, dintre care două depășesc 1.000 de metri lungime, cel mai lung fiind cel peste râul Bistrița, cu 1.275 metri;
  • Aproximativ 20 de kilometri de pasaje și tuneluri, ceea ce reprezintă aproape 70% din lungimea totală a lotului;
  • 12,7 milioane mc de excavări, material care poate fi oferit gratuit autorităților locale.

Importanța lotului 2 B pentru infrastructura rutieră

Segmentul Grințieș-Pipirig, parte a ambițiosului proiect al Autostrăzii Unirii A8, traversează județul Neamț și joacă un rol strategic în dezvoltarea infrastructurii rutiere din regiune.

Acest tronson dificil va include un nod rutier la Tulgheș (UAT Grințieș), facilitând conexiunea cu lotul 2A, precum și o descărcare provizorie în est, asigurând o legătură vitală cu lotul 2C Pipirig-Vânători Neamț/Leghin.

Prin această configurație, fiecare segment va putea funcționa independent, oferind un impuls semnificativ economiei locale și îmbunătățind considerabil mobilitatea în zonă.

Atribuirea contractului pentru acest lot extrem de complex este așteptată cu nerăbdare, atât de autorități, cât și de locuitorii regiunii, întrucât impactul asupra transportului și dezvoltării economice va fi unul major. Cu o miză financiară uriașă, această decizie va influența semnificativ viitorul infrastructurii rutiere din România.