Regele dansului în comunism, privilegiat să ducă o viață ca-n filme. Cum îl înjura Cornel Patrichi pe Nicu Ceaușescu atunci când ”prințișorul” trișa la jocuri
Cornel Patrichi este un nume care a rămas în istoria dansului românesc și a coregrafiei, dar și în memoria publicului larg datorită legăturii sale speciale cu unii dintre cei mai importanți membri ai regimului comunist, inclusiv fiul dictatorului Nicolae Ceaușescu, Nicu Ceaușescu. Coregraful a dus o viață deosebită, strâns legată de privilegiile oferite de regimul comunist, dar și de pasiunea sa pentru dans. Însă, în ciuda statutului său privilegiat, nu a evitat să își exprime opiniile în fața celor care, din umbra puterii, reușeau să își impună voința. Relația sa cu Nicu Ceaușescu a fost una aparte, iar prietenia lor, adâncită în jocuri de tenis și glume, rămâne o poveste fascinantă din perioada regimului comunist.
Băiatul care visa să danseze pe cele mai mari scene
Cornel Patrichi s-a născut pe 1 aprilie 1944, în București, într-o familie care nu avea legături directe cu lumea artistică.
Viața sa profesională s-a definit printr-o combinație de întâmplare și destin, căci, deși inițial nu avea intenția de a deveni dansator, a ajuns să își construiască o carieră de succes în domeniul baletului. Din întâmplare, el a fost selectat pentru a studia baletul, pe baza notelor la Sport și Cultura generală.
Așa a ajuns să urmeze cursurile Liceului de Coregrafie, pe care l-a absolvit în 1962, iar în scurt timp a fost angajat ca prim-balerin la Teatrul „Constantin Tănase”, instituție de prestigiu din capitală.
Însă începuturile sale au fost doar un pas mic către o carieră mai largă, care avea să își găsească apogeul în perioada comunistă.
La acea vreme, Cornel Patrichi era deja un nume cunoscut în lumea dansului din România, iar sprijinul unchiului său, Nicolae Patrichi, directorul muzical al teatrului, i-a deschis ușile spre o carieră și mai strălucitoare.
Ascensiunea în lumea comunistă și colaborările cinematografice
După ce a devenit un nume cunoscut în lumea baletului, Cornel Patrichi a primit o ofertă din partea directorului Teatrului „Fantasio” din Constanța în 1972, pentru a deveni prim-balerin al acestei instituții.
Astfel, timp de zece ani, Patrichi a făcut naveta între București și Constanța, devenind un nume de referință în lumea baletului din România.
Însă, în paralel cu activitatea sa ca dansator, Patrichi a fost implicat și în alte proiecte de anvergură, inclusiv în lumea cinematografică, având o serie de colaborări cu regizori celebri și înregistrând multiple apariții pe marile ecrane.
Printre producțiile cinematografice în care Patrichi a jucat se numără filme ca „Detaşamentul Concordia” (1980), „Melodii, melodii…” (1978), „Alexandra şi infernul” (1975), dar și în alte producții populare ale vremii.
În același timp, Patrichi a semnat coregrafiile pentru diverse filme, printre care „Viraj periculos” (1983), „Eu, tu şi Ovidiu” (1977) și „Cântecele mării” (1971). Aceste proiecte cinematografice i-au consolidat statutul de artist și l-au făcut să devină un nume respectat nu doar în România, ci și în afacerea culturală internațională.
Era apropiat apropiat cu ”prințișorul” Nicu Ceaușescu
Ancheta legată de viața lui Cornel Patrichi devine mult mai interesantă atunci când intră în scenă Nicu Ceaușescu, fiul dictatorului Nicolae Ceaușescu, despre care Patrichi a vorbit adesea în termeni destul de familiari.
Deși Nicu Ceaușescu este un nume care este asociat cu puterea politică a regimului comunist, legătura dintre el și coregraful Cornel Patrichi a fost una mult mai personală decât s-ar putea imagina.
Patrichi nu s-a ferit niciodată să vorbească despre relația sa cu Nicu Ceaușescu, un „prințișor” care, potrivit coregrafului, nu se sfia să își folosească poziția pentru a obține avantaje.
Patrichi a spus despre Nicu că îi era prieten, iar în perioada comunistă, el și alți membri ai cercului său apropiat se bucurau de privilegii semnificative.
Patrichi menționa faptul că, pe atunci, avea tot ce își dorea, inclusiv o casă luxoasă pe care o cumpărase pentru 500.000 de lei, o sumă considerabilă la acea vreme.
Cu toate acestea, relația dintre cei doi nu se limita la afaceri și întâlniri formale. De multe ori, Patrichi și Nicu Ceaușescu se întâlneau pentru a juca jocuri de tenis, iar Patrichi nu ezita să își exprime disprețul atunci când Nicu trișa la jocuri.
„Mai ales când jucam tenis și mă fura, îl băgam în p…a mă-sii. Cei de pe margine, când auzeau, se întorceau de la gard și o luau la fugă”, povestea Patrichi despre momentele petrecute cu „prințișorul” Ceaușescu.
Această prietenie strânsă a fost, desigur, un avantaj pentru Patrichi, dar și o sursă de privilegii de care mulți alți români nu s-au bucurat în acea perioadă.
Privind în urmă, Patrichi a recunoscut că regimul comunist i-a oferit nu doar posibilitatea de a face ceea ce iubea cel mai mult, dar și accesul la o viață confortabilă, care includea accesul la case de lux, vacanțe și un statut social privilegiat.
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/02/Coregraful-Cornel-Patrichi-si-sotia-sa-Cornelia.-Foto-arhiva.jpg)
Coregraful Cornel Patrichi si sotia sa, Cornelia. Foto arhiva
Evadarea din România și noul început în străinătate
În ciuda statutului său privilegiat și a relației apropiate cu Nicu Ceaușescu, Cornel Patrichi a simțit nevoia de a părăsi România în perioada comunistă.
În momentul în care a decis să părăsească țara, Patrichi s-a stabilit mai întâi în Republica Democrată Germană (RDG), la Dresda, unde a continuat să câștige sume considerabile de bani și a descoperit gustul libertății.
Apoi, Patrichi s-a mutat în Italia, unde a rămas până în 1999, găsind acolo o libertate pe care nu o putea experimenta în țară, sub regimul comunist.
În această perioadă de exil, Patrichi a continuat să lucreze în lumea baletului, dar și-a construit o viață departe de regimul care îl făcuse să ajungă un om privilegiat în România.
În ciuda acestui exil, amintirile despre trecutul său, despre prietenia cu Nicu Ceaușescu și despre viața de lux pe care o trăia în acei ani, au rămas vii în mintea sa.
A fost jurat al emisiunii ”Dansez pentru tine” în anii 2000
Cornel Patrichi a revenit în România în anii 2000 și a lucrat în diverse emisiuni televizate, inclusiv în cadrul emisiunii „Dansez pentru tine”.
În 2011, Patrichi a fost diagnosticat cu o boală cumplită, cancer pulmonar, iar boala a dus la sfârșitul său tragic în 2016, la vârsta de 72 de ani. Moartea sa a marcat sfârșitul unei eredități în dansul românesc și a unui capitol important din istoria coregrafiei din România.
Cornel Patrichi rămâne o figură emblematică în lumea dansului și în istoria culturală a României, dar și un personaj controversat datorită legăturilor sale cu regimul comunist și cu fiul dictatorului Nicolae Ceaușescu.
În ciuda acestora, viața sa, cu toate contradicțiile și paradoxurile sale, rămâne o poveste fascinantă despre succes, privilegii și libertate.