10 feb. 2025 | 22:03

„Fantoma din tabloul lui Picasso”: Descoperirea misterioasă ascunsă sub pânză timp de 100 de ani

ENTERTAINMENT
Share
„Fantoma din tabloul lui Picasso”: Descoperirea misterioasă ascunsă sub pânză timp de 100 de ani
Un portret necunoscut al unei femei misterioase, pictat de Pablo Picasso, a fost ascuns timp de peste un secol sub o altă lucrare a sa. (Imagine: Institutului de Artă Courtauld)

Un portret uitat al unei femei misterioase a fost dezvăluit după mai bine de un secol, ascuns sub una dintre celebrele lucrări ale lui Pablo Picasso. Această descoperire, făcută de istorici de artă de la Courtauld Institute of Art din Londra, oferă o nouă perspectivă asupra procesului creativ al artistului și a evoluției sale stilistice.

Un portret pierdut în timp, regăsit cu ajutorul tehnologiei moderne

În 1901, la doar 19 ani, Picasso trăia în Paris, unde își dezvolta stilul care avea să-l facă celebru în întreaga lume. În această perioadă, cunoscută sub numele de Perioada Albastră, artistul folosea tonuri melancolice de albastru și verde pentru a exprima emoții adânci și teme precum singurătatea și suferința. Într-o astfel de lucrare, Portretul lui Mateu Fernández de Soto, Picasso a ascuns o altă imagine – portretul unei femei anonime.

Specialiștii au descoperit contururile acestei femei folosind tehnici avansate de imagistică infraroșie și cu raze X, înaintea unei expoziții planificate la Courtauld Gallery. „Portretul femeii a apărut literalmente în fața noastră, bucată cu bucată”, a explicat Barnaby Wright, director adjunct al galeriei. Descoperirea a fost posibilă datorită modului în care camerele de scanare mosaică interpretează imaginile strat cu strat, dezvăluind astfel urmele ascunse, noteaza cei de la CNN.

Cine este femeia misterioasă din tabloul lui Picasso?

Deși portretul a fost redescoperit, identitatea femeii rămâne încă necunoscută. Ea are însă trăsături care o leagă de alte lucrări ale lui Picasso din aceeași perioadă, precum cocul clasic la modă în Parisul anilor 1900. Potrivit lui Wright, femeia ar putea fi o simplă modelă, o prietenă apropiată sau chiar o iubită a artistului.

„S-ar putea să nu știm niciodată cine este. Ea ar putea rămâne pentru totdeauna o figură anonimă”, a spus Wright. Totuși, specialiștii continuă să caute indicii care ar putea să-i dezvăluie povestea.

Această redescoperire evidențiază și procesul creativ al lui Picasso, care era obișnuit să picteze peste lucrările anterioare, atât pentru a economisi pânze, cât și pentru a-și exprima evoluția artistică. „Picasso nu a acoperit complet pânza între diferitele faze ale picturii. Figura prietenului său a fost pictată direct peste portretul femeii, ceea ce face ca urmele să fie vizibile chiar și pe suprafața finală”, explică Wright.

Imaginile obținute cu ajutorul tehnologiei infraroșii au dezvăluit portretul ascuns sub pictura ulterioară, conform Institutului de Artă Courtauld.

Imaginile obținute cu ajutorul tehnologiei infraroșii au dezvăluit portretul ascuns sub pictura ulterioară. (Imagine: Institutului de Artă Courtauld)

Schimbarea stilului artistic și influențele emoționale ale Perioadei Albastre

În momentul în care a pictat peste portretul femeii, Picasso trecea printr-o perioadă de tranziție artistică. Abandonând stilul său impresionist timpuriu, el a început să adopte tonuri mai sumbre și teme mai melancolice, influențat de moartea prietenului său apropiat, Carlos Casagemas. Această pierdere a avut un impact profund asupra artistului, marcând începutul Perioadei Albastre.

Scanările cu raze X au dezvăluit că Picasso a reconfigurat această pânză de cel puțin trei sau patru ori înainte de a ajunge la forma finală. Pe lângă dificultățile financiare care îl forțau să refolosească materialele, Picasso părea să fie atras de ideea transformării unui tablou într-altul. „Îi plăcea să vadă cum o imagine evoluează și se transformă”, a adăugat Wright.

O prezență „fantomatică” care încă se vede sub stratul final

Chiar dacă Picasso a pictat peste portretul original, urme ale femeii pot fi încă observate cu ochiul liber, dacă privitorul știe unde să caute. „Odată ce știi că portretul este acolo, poți vedea foarte clar urmele – ochiul, urechea și părul femeii par să iasă la suprafață”, a explicat Wright.

Această „prezență fantomatică” adaugă o nouă dimensiune operei finale, transformând lucrarea nu doar într-un portret al prietenului său Mateu Fernández de Soto, ci și într-o capsulă a trecutului artistic al lui Picasso. Această stratificare a poveștilor din spatele pânzei este o caracteristică a geniului său artistic.

Pictura finalizată este unul dintre cele mai timpurii exemple din celebra Perioadă Albastră a lui Picasso, conform Institutului de Artă Courtauld.

Pictura finalizată este unul dintre cele mai timpurii exemple din celebra Perioadă Albastră a lui Picasso. (Imagine: Institutului de Artă Courtauld)

Tabloul expus la Londra și continuarea cercetărilor

Portretul lui Mateu Fernández de Soto va fi expus la Courtauld Gallery din Londra între 14 februarie și 26 mai 2025, oferind publicului șansa de a vedea una dintre primele lucrări din Perioada Albastră a lui Picasso. Vizitatorii vor putea admira atât pictura finală, cât și imaginile tehnice care dezvăluie portretul ascuns.

Această descoperire arată că arta ascunde, adesea, povești necunoscute și mistere care așteaptă să fie dezvăluite. Iar în cazul lui Picasso, fiecare pânză pare să fie un portal către o lume încă nedescoperită.