Următoarea ta mașină va fi chinezească, conform statisticilor. Gigantul care începe să facă legea în piața auto globală
Industria auto globală este în plină transformare, iar un nou jucător domină piața cu o viteză amețitoare. BYD, producătorul chinez de vehicule electrice, aproape că a egalat Tesla în vânzări în 2024 și își continuă expansiunea agresivă în întreaga lume. Cu fabrici deja operaționale pe mai multe continente și planuri de extindere inclusiv în Europa, America de Sud și Asia, BYD este pe cale să devină un gigant auto de neoprit.
BYD își extinde producția la nivel global
Unul dintre cele mai recente anunțuri ale companiei este deschiderea unei noi fabrici în Indonezia până la finalul lui 2025. Aceasta va avea o capacitate de producție de 150.000 de vehicule pe an și va permite BYD să exporte mașini fără taxe de import datorită unui acord cu guvernul indonezian.
Însă Indonezia nu este singura țintă. BYD a inaugurat deja uzine în Thailanda, iar alte facilități de producție sunt fie în construcție, fie planificate în Pakistan, Ungaria, Turcia, Brazilia și Mexic. În mod special, fabrica din Mexic ar putea fi poarta de intrare a BYD pe piața americană și canadiană, o mutare strategică care ar putea schimba complet balanța de putere în industria auto.
În prezent, BYD este activ în peste 70 de țări de pe șase continente, ceea ce îl face unul dintre cei mai agresivi expeditori de vehicule electrice la nivel global.
BYD a depășit Tesla în producție și amenință giganții auto tradiționali
Deși Tesla a reușit să își păstreze poziția de lider în vânzări în 2024, diferența a fost extrem de mică, de doar 25.000 de vehicule. Mai mult, BYD a reușit să producă cu 4.500 de mașini mai mult decât Tesla, ceea ce i-a adus titlul de cel mai mare producător de vehicule electrice din lume.
În timp ce Tesla a avut parte de o scădere a vânzărilor și de o reducere a profiturilor, alți producători auto au fost loviți și mai puternic de ascensiunea BYD. Printre cei mai afectați se numără:
- Volkswagen, care ia în considerare închiderea a trei fabrici din Germania din cauza competiției venite din China.
- Toyota, care a vândut în Japonia mai puține vehicule electrice decât BYD.
- Nissan, care caută o fuziune cu Honda pentru a evita închiderea unor operațiuni din China.
- Stellantis, care a înregistrat o scădere a vânzărilor în China, ceea ce a dus la demisia bruscă a fostului CEO, Carlos Tavares.
În acest context, unele companii au fost nevoite să își retragă complet operațiunile din China. Jeep și Mitsubishi au ieșit de pe piață, iar alte branduri ar putea urma acest trend dacă nu reușesc să concureze cu producătorii chinezi.
Va domina BYD piața auto globală?
Succesul BYD se datorează prețurilor mai accesibile și inovațiilor constante, iar strategia de extindere globală arată că nu are de gând să se oprească. Chiar dacă SUA și Europa încearcă să impună taxe suplimentare pentru mașinile chinezești, BYD găsește modalități de a intra pe piețele occidentale prin producție locală.
Așadar, având în vedere ritmul rapid al expansiunii și impactul său asupra giganților auto tradiționali, șansele sunt mari ca următoarea ta mașină să fie chinezească. BYD nu doar că schimbă regulile jocului, ci începe să dicteze direcția în care se îndreaptă întreaga industrie auto globală.