08 ian. 2025 | 20:25

Ce este controlul tracțiunii la mașini, cum funcționează și când trebuie dezactivat

ACTUALITATE
Ce este controlul tracțiunii la mașini, cum funcționează și când trebuie dezactivat

Controlul tracțiunii este una dintre cele mai importante tehnologii de siguranță integrate în mașinile moderne. Deși unii șoferi sunt tentați să-l dezactiveze pentru o experiență de condus mai sportivă, scopul său principal este să prevină accidentele. Acest sistem a evoluat considerabil în ultimii ani, devenind o funcție indispensabilă pentru majoritatea vehiculelor.

Ce este controlul tracțiunii?

Controlul tracțiunii este un sistem electronic care monitorizează viteza de rotație a roților și intervine atunci când detectează pierderea aderenței. Acesta limitează rotația excesivă a roților pentru a ajuta vehiculul să mențină tracțiunea pe suprafețe alunecoase sau dificile.

Practic, când o roată începe să alunece, sistemul reduce puterea motorului sau aplică frâne selective pentru a restabili aderența. Această funcție este utilă mai ales în condiții de ploaie, zăpadă sau gheață, când riscul de derapaj este crescut.

Cum funcționează controlul tracțiunii?

Controlul tracțiunii utilizează senzori montați pe roți pentru a detecta diferențele de viteză dintre acestea. Atunci când o roată se rotește mai repede decât celelalte, sistemul consideră că acea roată a pierdut aderența.

Pentru a corecta situația, sistemul poate:

  • Reduce puterea motorului pentru a diminua forța aplicată roții.
  • Aplica frânele selectiv pe roata care alunecă.
  • Redistribui cuplul motor către roțile care au mai multă aderență.

Prin aceste acțiuni, vehiculul rămâne stabil, iar șoferul are mai mult control asupra direcției.

Când ar trebui să-l dezactivezi?

Deși controlul tracțiunii este extrem de util în majoritatea situațiilor, există cazuri rare în care dezactivarea acestuia poate fi benefică:

  1. Condus pe circuite de curse – Pe pistă, în special pentru drifting, controlul tracțiunii poate limita performanțele vehiculului, deoarece intervine pentru a preveni derapajele controlate. Mașinile de curse performante au sisteme optimizate, dar pentru vehiculele obișnuite, dezactivarea poate permite un control mai direct.
  2. Ieșirea din zăpadă sau noroi – În situațiile în care roțile trebuie să se rotească liber pentru a ieși dintr-un blocaj, cum ar fi zăpada sau noroiul, dezactivarea controlului tracțiunii poate ajuta la generarea tracțiunii necesare.
  3. Situații de urgență – Uneori, controlul tracțiunii poate reduce excesiv puterea motorului, ceea ce poate fi problematic în situații care necesară o accelerație rapidă pentru a evita un obstacol.

De ce să nu-l dezactivezi?

În afara situațiilor menționate mai sus, controlul tracțiunii ar trebui să rămână activat. Tehnologia modernă a făcut ca acest sistem să fie foarte eficient și să contribuie semnificativ la reducerea accidentelor cauzate de pierderea controlului vehiculului.

Studiile arată că sistemele de control al tracțiunii reduc semnificativ riscul de accidente, mai ales în condiții de drum umed sau alunecos. Șoferii care conduc pe drumuri publice sau în condiții meteorologice dificile nu ar trebui să dezactiveze acest sistem decât într-un context specific, cum ar fi cele menționate anterior.

Controlul tracțiunii este o tehnologie vitală pentru siguranța rutieră, menținând aderența și stabilitatea vehiculului încă din 2012, când a devenit obligatorie pe toate modelele noi. Deși există situații particulare în care dezactivarea sa poate fi utilă, în majoritatea cazurilor, este recomandat să rămână activat pentru a preveni accidentele. Astfel, șoferii pot beneficia de un condus mai sigur și mai stabil, indiferent de condițiile de drum.