19 dec. 2024 | 11:30

Dacia 1300, în varianta electrică. Investiția fabuloasă făcută de un român în bolidul clasic de la Mioveni, este și omologat RAR

ACTUALITATE
Dacia 1300, în varianta electrică. Investiția fabuloasă făcută de un român în bolidul clasic de la Mioveni, este și omologat RAR

Transformarea unei mașini clasice într-un vehicul electric poate părea pentru mulți o decizie riscantă și costisitoare. Totuși, un român pasionat de automobile a reușit să facă dintr-o veche Dacia 1300 o mașină electrică de invidiat, investind o sumă considerabilă de bani și timp. Proiectul său a atras atenția publicului online, iar reacțiile au fost diverse – de la felicitări sincere la critici ironice.

Cu o investiție totală de 26.000 de euro + TVA, acest proiect unic nu doar că a transformat radical vechiul bolid de la Mioveni, dar a reușit să obțină și omologarea RAR (Registrul Auto Român), ceea ce îi permite circulația pe drumurile publice. Performanțele sale nu sunt la nivelul mașinilor electrice moderne, dar pentru un proiect DIY (do-it-yourself), rezultatele sunt impresionante.

Detalii tehnice ale Daciei 1300 electrice

Transformarea Daciei 1300 într-o mașină electrică nu a fost un proces simplu. Proprietarul a împărtășit câteva detalii tehnice esențiale despre cum a fost realizată conversia, oferindu-le utilizatorilor de pe rețelele de socializare o perspectivă clară asupra proiectului.

  1. Motor electric de 40 kW – În locul motorului clasic pe benzină, acum funcționează un motor electric capabil să genereze o putere de 41 CP.
  2. Baterie de 20 kWh – Această baterie alimentează motorul și oferă o autonomie de 155 km cu o singură încărcare. Aceasta este o autonomie decentă pentru plimbări urbane sau scurte drumuri de weekend.
  3. Viteza maximă de 110 km/h – Deși viteza maximă nu impresionează, este suficientă pentru a circula confortabil în oraș sau pe drumuri naționale.
  4. Cutie de viteze de la Dacia Papuc diesel – Chiar dacă motoarele electrice nu au nevoie de cutii de viteze în sens clasic, această alegere a fost făcută pentru a optimiza tracțiunea și controlul.
  5. Sistem de încărcare electrică – Mașina poate fi încărcată la o stație de încărcare standard pentru vehicule electrice, iar în imaginile postate pe rețelele sociale, Dacia 1300 electrică apare conectată la o stație de încărcare publică.

Aceste specificații demonstrează că nu vorbim despre o simplă modificare de garaj, ci de un proiect gândit, calculat și implementat corect. Proprietarul a obținut inclusiv omologarea RAR, ceea ce înseamnă că mașina respectă normele de siguranță și poate circula legal pe drumurile publice din România.

Cât a costat conversia Daciei 1300 în mașină electrică?

Unul dintre cele mai dezbătute subiecte legate de această conversie este costul total al proiectului. Proprietarul a menționat că a cheltuit 26.000 de euro + TVA pentru a transforma Dacia 1300 într-o mașină electrică funcțională și omologată. Pentru mulți, suma poate părea excesivă, mai ales că, la acest preț, se poate achiziționa o mașină electrică de serie, precum Dacia Spring.

Totuși, nu toți utilizatorii au fost critici. Unii au susținut că această investiție este justificată de pasiunea pentru vehiculele clasice. În fond, în loc să cumpere o mașină nouă, proprietarul a preferat să-și aducă propria contribuție la mobilitatea electrică, păstrând farmecul și designul emblematic al Daciei 1300.

Reacțiile utilizatorilor:

  • „Deci practic, după ce prinde ăia 110 km/h, trebuie să o bagi la încărcat.”
  • „Tăceți voi, ignoranți ingrați! Voi n-aveți cum înțelege pasiunea!”
  • „Fără supărare, ți-ai bătut joc de un model de mașină clasică… cu banii ăia îți luai o Dacia Spring.”
  • „Dacă era vorba de o modificare făcută pe genunchi, la vericu’ în garaj, înțeleg să vă simțiți ofensați. Dar NU e cazul. Mașina e omologată. E aptă de drum public.”

Aceste comentarii demonstrează că proiectul a stârnit opinii diverse, unii apreciind pasiunea din spatele proiectului, iar alții considerând că investiția este exagerată. Totuși, pentru cei care au înțeles demersul, pasiunea nu are preț.

De ce a fost omologată de RAR?

Un alt detaliu important este faptul că această Dacia 1300 electrică a fost omologată de Registrul Auto Român (RAR), ceea ce înseamnă că îndeplinește toate cerințele de siguranță și poate circula legal pe drumurile publice. Obținerea omologării nu este un proces simplu, mai ales în cazul conversiilor de vehicule.

Ce presupune omologarea RAR?

  • Inspecție tehnică detaliată – Verificarea sistemului electric, frânelor, suspensiilor și altor elemente esențiale.
  • Certificare pentru siguranță – Verificarea compatibilității cu standardele de siguranță rutieră.
  • Documentație completă – Proprietarul trebuie să prezinte documentația pentru piesele folosite, în special pentru motor, baterie și sistemul de încărcare.

Faptul că această mașină a trecut prin toate testele RAR și a fost omologată arată că nu este vorba despre o modificare amatoricească. Oricine cunoaște procesul de omologare știe cât de riguros este acesta.

Ce autonomie are și cum se compară cu mașinile electrice de serie?

O întrebare pe care și-au pus-o mulți utilizatori a fost: „De ce să cheltuiești 26.000 de euro pentru o autonomie de 155 km?”.

Dacia 1300 electrică are o autonomie de 155 km, obținută cu o baterie de 20 kWh. Dacă ne raportăm la o Dacia Spring, aceasta oferă o autonomie de aproximativ 230 km, cu o baterie de 26,8 kWh. Practic, autonomia Daciei 1300 electrice este similară cu a mașinilor electrice de oraș, iar pentru o mașină retro convertită, performanța este mai mult decât decentă.

De ce 155 km autonomie este suficient?

  • Utilizare ocazională – Mașina nu va fi folosită pentru deplasări zilnice lungi, ci mai degrabă pentru plimbări de weekend sau participări la parade auto.
  • Pasiune, nu eficiență – Scopul proiectului nu a fost să creeze o mașină perfect eficientă, ci să ofere satisfacția de a conduce o Dacie clasică, dar electrică.

Concluzie

Proiectul de transformare a Daciei 1300 în mașină electrică nu a fost o misiune ușoară. Proprietarul a investit o sumă considerabilă (26.000 de euro + TVA) pentru a-și transforma visul în realitate. Cu o autonomie de 155 km, omologare RAR și un design clasic inconfundabil, acest bolid de la Mioveni a reușit să impresioneze o parte din public, dar și să stârnească critici.

Deși poate părea o investiție costisitoare, pentru un pasionat de mașini clasice, banii cheltuiți nu sunt o pierdere, ci o dovadă de pasiune pură. Iar faptul că mașina a fost omologată și poate circula legal pe drumurile din România este, cu siguranță, o realizare în sine

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele