16 dec. 2024 | 13:00

Trump și Tesla: Decizia controversată privind raportarea accidentelor auto

ACTUALITATE
Trump și Tesla: Decizia controversată privind raportarea accidentelor auto

În contextul dezvoltării accelerate a tehnologiilor de conducere autonomă, un subiect fierbinte a ieșit la iveală: echipa de tranziție a lui Donald Trump recomandă eliminarea unei reguli controversate privind raportarea accidentelor auto, o măsură puternic susținută de Elon Musk și Tesla.

Această regulă, introdusă de Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) în 2021, obligă companiile auto să raporteze accidentele implicând sisteme avansate de asistență a șoferului sau tehnologii de conducere autonomă. În cazul eliminării, implicațiile ar putea schimba radical modul în care sunt reglementate siguranța și inovațiile din domeniul auto, scrie Reuters.

Regula controversată și poziția Tesla

Regula NHTSA obligă producătorii să raporteze accidentele în care sistemele de asistență sau de conducere autonomă au fost active cu până la 30 de secunde înainte de impact. Acest set de date a devenit crucial pentru a evalua siguranța vehiculelor automate. Tesla, lider în utilizarea acestor tehnologii, a raportat peste 1.500 de accidente sub această regulă, adică majoritatea celor documentate de NHTSA.

Elon Musk și compania sa consideră această cerință nedreaptă. Conform unor surse familiare cu poziția executivilor Tesla, regula prezintă datele într-un mod care induce în eroare consumatorii, făcând ca Tesla să pară responsabilă pentru un număr disproporționat de accidente. Într-adevăr, Tesla colectează date în timp real, lucru pe care alte companii nu îl fac, și astfel poate părea că accidentele implicând tehnologiile sale sunt mai frecvente. În plus, mașinile Tesla echipate cu sisteme de asistență sunt mai numeroase și utilizate mai frecvent, ceea ce crește probabilitatea ca ele să se afle în situații pentru care tehnologiile lor nu sunt pregătite să le gestioneze.

Cu toate acestea, NHTSA subliniază că aceste date sunt esențiale pentru detectarea modelelor de accidente și pentru investigarea eventualelor probleme de siguranță. De exemplu, informațiile colectate au condus la 10 investigații și 9 rechemări în service, ceea ce demonstrează utilitatea programului.

Impactul unei posibile eliminări a regulii

Dacă administrația Trump ar adopta recomandarea echipei de tranziție, ar fi afectată capacitatea NHTSA de a monitoriza eficient siguranța vehiculelor autonome. Această schimbare ar beneficia în mod direct Tesla, dar ar putea reduce transparența în industrie și ar afecta siguranța publică. Fără acces la aceste date, agenția nu ar mai putea identifica rapid problemele de siguranță asociate cu noile tehnologii, cum ar fi incidentele în care mașinile Tesla cu Autopilot s-au ciocnit cu camioane sau alte vehicule de urgență.

Eliminarea cerinței de raportare ar putea, de asemenea, să încurajeze o liberalizare mai amplă a reglementărilor pentru vehicule autonome, un obiectiv declarat de Musk. Într-un apel recent cu investitorii, Musk a cerut un proces federal uniform de aprobare a vehiculelor autonome, eliminând complexitatea reglementărilor diferite din fiecare stat.

Propunerea de a elimina regula NHTSA deschide o dezbatere aprinsă despre echilibrul dintre inovație și siguranță. În timp ce Tesla ar beneficia de o reglementare mai lejeră, riscurile pentru siguranța publică și impactul asupra altor companii din industrie nu pot fi ignorate. Rămâne de văzut dacă administrația Trump va adopta această măsură controversată și cum va influența viitorul tehnologiilor autonome.