Mașinile vândute în România de samsari, după ce au fost daună totală în străinătate. Importul care te poate costa mai mult decât ”afacerea” la prima vedere
Importul de mașini second hand din SUA în România a devenit una dintre cele mai riscante opțiuni pentru cumpărători, majoritatea vehiculelor având un trecut problematic. Potrivit specialiștilor, 84,7% dintre mașinile aduse din Statele Unite au înregistrat daune înainte de a ajunge pe piața românească. Aceste mașini, deși sunt prezentate adesea ca fiind într-o stare excelentă de funcționare, ascund probleme grave, cauzate de accidente sau chiar dezastre naturale, precum inundațiile.
Fără o coordonare adecvată între autoritățile din diferite țări și fără schimb de informații despre istoricul vehiculelor, multe dintre aceste mașini cu trecut problematic ajung în mâinile samsarilor, care le repară superficial și le vând la un preț atractiv, dar cu riscuri considerabile pentru cumpărători. Această practică devine tot mai comună, iar cei care cad în capcana acestor „oferte” riscă să plătească mult mai mult pe termen lung decât economiile aparent realizate la achiziție.
Riscurile ascunse ale importurilor din SUA
Un videoclip recent postat pe TikTok de influencerul Matei Teodoru a atras atenția asupra riscurilor de a cumpăra o mașină importată din SUA. Povestea unui cumpărător care căuta un Audi A5 a arătat cât de înșelătoare pot fi aceste „afaceri”. Vânzătorul i-a furnizat fotografii ale vehiculului, susținând că acesta se află în stare perfectă. Totuși, atunci când cumpărătorul a decis să facă un raport de verificare independent, a descoperit că mașina fusese afectată de inundații, ceea ce ar putea cauza avarii ascunse la motor și alte componente importante.
Compania de date auto carVertical a analizat rapoartele vehiculelor importate și a constatat că patru din cinci mașini SH aduse din SUA au suferit avarii în trecut. Acest procent ridicat indică faptul că importurile americane sunt printre cele mai riscante, iar costul mediu al reparațiilor ajunge la 6.935 euro, sugerând că multe dintre aceste vehicule au suferit daune majore înainte de a fi vândute în România. Mai mult decât atât, 14,7% dintre aceste mașini au avut kilometrajul modificat, făcându-le și mai greu de evaluat corect.
Licitațiile „salvage” din SUA sunt una dintre principalele surse de unde aceste mașini ajung în Europa. Companiile de asigurări vând vehiculele care au fost declarate „daună totală” la prețuri mici, ceea ce îi atrage pe antreprenorii din domeniu. Aceștia cumpără mașinile, le repară la costuri reduse și le aduc în România pentru a le vinde la prețuri ușor sub media pieței, dar fără a informa cumpărătorii despre istoricul real al vehiculului. Astfel, afacerea pare profitabilă la prima vedere, însă cumpărătorul poate ajunge să plătească scump reparații suplimentare și să se confrunte cu probleme majore de fiabilitate.
Cum să te protejezi de surprizele neplăcute
Pentru a evita capcanele întinse de samsari, este important ca cumpărătorii să fie extrem de precauți atunci când decid să achiziționeze o mașină second hand din SUA. Rapoartele despre istoricul vehiculului sunt cruciale, dar și acestea pot fi manipulate. Matei Teodoru avertizează că rapoartele printate sau prezentate sub formă de capturi de ecran pot fi falsificate. Este mult mai sigur ca potențialii cumpărători să solicite un link către raportul complet și să verifice informațiile direct pe platforma care a generat raportul, asigurându-se astfel de autenticitatea acestuia.
Un alt sfat este ca raportul de istoric al vehiculului să fie generat recent, deoarece informațiile mai vechi de o lună pot să nu fie relevante. În plus, cumpărătorii ar trebui să verifice numărul VIN al vehiculului în toate locurile în care acesta este imprimat, pentru a se asigura că nu există discrepanțe. Acești pași suplimentari pot ajuta la evitarea surprizelor neplăcute și la reducerea riscului de a cumpăra un vehicul care a fost serios avariat și reparat superficial.
De asemenea, cumpărătorii ar trebui să fie atenți la ofertele care par prea bune pentru a fi adevărate. Mașinile de ultimă generație, vândute la prețuri foarte mici, sunt de cele mai multe ori suspecte, în special dacă provin din SUA și nu există o documentație completă și verificată. Costul inițial poate părea atractiv, dar investițiile necesare ulterior pentru repararea problemelor ascunse pot depăși cu mult valoarea vehiculului.
În concluzie, mașinile second hand importate din SUA reprezintă un risc major pentru cumpărătorii români, iar lipsa unor măsuri de verificare adecvate poate duce la situații costisitoare și frustrante. Pentru a evita capcanele întinse de samsari, este esențial să fii bine informat și să iei toate măsurile necesare pentru a verifica istoricul real al vehiculului. De multe ori, „afacerea” la prima vedere poate ascunde probleme costisitoare care îți vor transforma visul unei mașini de ultimă generație într-un coșmar financiar.