Ajutor de înmormântare 2024 – cum obții cei 7.500 de lei de la stat, procedura completă și excepțiile de la regulă
Conform noii Legi a pensiilor (Legea nr. 360/2023, Articolul 111), ajutorul de înmormântare oferit de statul român înseamnă un sprijin financiar esențial pentru familiile care se confruntă cu pierderea unei persoane dragi. Acesta este acordat în caz de deces al unei persoane asigurate, a unui pensionar, a unei persoane aflate în concediu pentru creșterea copilului sau chiar pentru un membru de familie care nu era asigurat la momentul decesului. Suma maximă acordată este de 7.567 de lei, în funcție de statutul persoanei decedate.
Ajutorul de deces poate fi solicitat de soțul supraviețuitor, de copii, părinți sau de orice altă persoană care poate dovedi că a suportat cheltuielile de înmormântare. Este important de menționat că suma oferită pentru un membru de familie al unei persoane asigurate sau pensionare este de 3.784 de lei, jumătate față de valoarea ajutorului acordat în cazul decesului unei persoane asigurate sau pensionar.
Documentele necesare pentru a primi ajutorul de înmormântare
Pentru a primi acești bani, solicitantul trebuie să pregătească un dosar cu toate documentele necesare. Iată care sunt acestea:
- Cerere completată – formularul oficial se poate obține de la Casa de Pensii sau se descarcă online.
- Certificatul de deces al persoanei decedate.
- Actul de identitate al persoanei care solicită ajutorul.
- Documente care dovedesc relația de rudenie cu persoana decedată.
- Dovezi ale cheltuielilor de înmormântare (facturi, chitanțe).
- Act medical care indică boala care a dus la deces, în cazul copiilor decedați într-un stadiu mai avansat al vieții (peste 18 ani).
- Adeverință de la angajator care atestă că persoana decedată era asigurată sau un extras din REVISAL, dacă este cazul.
De asemenea, pentru membrii de familie cu vârsta între 18 și 26 de ani, este necesară o adeverință care să confirme că aceștia erau înscriși într-o formă de învățământ. După depunerea tuturor documentelor, plata ajutorului de deces se face într-un termen de maximum trei zile lucrătoare, dacă dosarul este aprobat.
Instituțiile responsabile de plata ajutorului de înmormântare
Plata ajutorului de deces se face prin intermediul Casei de Pensii, în cazul în care persoana decedată era pensionar sau asigurată. Dacă decedatul era beneficiar al ajutorului de șomaj, instituția responsabilă pentru plata ajutorului este cea care gestionează bugetul pentru șomaj.
Este de asemenea important de știut că ajutorul de deces se acordă chiar și în cazul în care un membru de familie al unei persoane asigurate sau pensionare decedează, chiar dacă acesta nu era asigurat sau pensionar în sistemul public de pensii la momentul decesului.
Această formă de sprijin financiar este un ajutor important pentru mulți dintre cei care se confruntă cu situații dificile, oferind o alinare în momentele grele ale pierderii unui membru de familie. Este recomandat ca solicitantul să se informeze cu privire la toate cerințele și să pregătească dosarul din timp pentru a asigura obținerea rapidă a acestui ajutor.