12 nov. 2024 | 07:30

Mașină pe benzină versus diesel, care îți face mai multe probleme iarna. Cum îți pornești autovehicului când e frig afară, greșeala comună

ACTUALITATE
Mașină pe benzină versus diesel, care îți face mai multe probleme iarna. Cum îți pornești autovehicului când e frig afară, greșeala comună

Pornirea mașinii când afară este rece poate reprezenta o provocare pentru șoferi, mai ales în cazul în care motorizarea joacă un rol semnificativ. În funcție de tipul motorului, fie că este diesel sau pe benzină, există câțiva pași esențiali pe care conducătorii auto trebuie să-i respecte pentru a evita problemele de pornire în timpul iernii.

Cum trebuie să pornești mașina diesel iarna

Motoarele diesel au nevoie de o atenție specială când temperaturile scad. Dacă vrei să pornești un motor diesel după o noapte geroasă, este important să aștepți cel puțin 3-5 secunde după ce ai pus contactul, înainte de a roti cheia până la capăt pentru a porni motorul. Aceasta înseamnă să menții contactul pus până când se sting majoritatea martorilor din bord.

Propulsoarele diesel funcționează prin compresia unui amestec de motorină și aer, care se aprinde datorită temperaturii ridicate generate de compresie. Când pistonul împinge amestecul în camera de ardere, presiunea crește suficient de mult pentru a determina aprinderea combustibilului. Pentru ca această compresie să fie eficientă pe timp de iarnă, este esențial ca bujiile incandescente să fie încălzite corespunzător, la o temperatură de peste 800 de grade Celsius. Așadar, trebuie să lași contactul pus suficient de mult timp pentru ca motorul să fie gata de pornire.

Cum trebuie pornit motorul pe benzină iarna

Principiul de pornire al motoarelor pe benzină este oarecum similar cu cel al mașinilor diesel, însă diferențele sunt semnificative. În cazul unui motor pe benzină, trebuie să aștepți doar câteva secunde, în general între 2 și 3 secunde, după ce ai pus contactul, înainte de a porni motorul. Pe parcursul acestor câteva secunde, pompa de benzină trimite carburantul în motor, iar bujiile se încing pentru a asigura o pornire optimă.

Motoarele pe benzină folosesc o scânteie pentru a aprinde amestecul de benzină și aer, ceea ce înseamnă că sunt mai puțin afectate de temperaturile scăzute în comparație cu cele diesel. Este important să aștepți stingerea martorilor de bord înainte de a porni motorul, pentru a te asigura că toate sistemele sunt pregătite.

Greșeala comună făcută de mulți șoferi

O greșeală des întâlnită în rândul șoferilor este lipsa de răbdare. Mulți conducători auto încearcă să pornească motorul imediat după ce au pus contactul, fără a aștepta ca martorii de bord să se stingă. Această practică poate duce la probleme de pornire, mai ales în cazul mașinilor diesel.

Mecanicii recomandă, în special pentru șoferii de vehicule diesel, să lase contactul pus chiar și 10 secunde înainte de a porni motorul sau să pună contactul de două ori consecutiv înainte de a încerca să-l pornească. Astfel, camera de ardere se încălzește mai bine, iar motorul va porni mai ușor.

Pentru motoarele pe benzină, deși această procedură nu este obligatorie, se recomandă să menții contactul pus pentru aproximativ 8 secunde înainte de pornire, pentru a permite tuturor sistemelor să fie pregătite.

După ce motorul a pornit, este recomandat să lași mașina să funcționeze la ralanti câteva minute, pentru ca uleiul să-și recapete vâscozitatea necesară și să asigure o ungere optimă a componentelor metalice din motor. Această practică va ajuta la prelungirea duratei de viață a motorului și la evitarea uzurii premature.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele