Viteza legală la trecerea de pietoni, conform Codului Rutier. Când trebuie să acorzi prioritate, când riști amenzi usturătoare
Multe dintre accidentele rutiere grave din țara noastră au loc chiar în zona trecerilor de pietoni. Cauzele sunt diverse: de la șoferii care circulă cu viteză prea mare până la pietonii care nu se asigură corespunzător. Pentru a preveni astfel de accidente, Codul Rutier reglementează clar viteza la care șoferii trebuie să reducă în zona trecerilor de pietoni, dar și când aceștia trebuie să acorde prioritate celor care traversează.
Ce viteză trebuie să ai la trecerea de pietoni?
Pentru a preveni accidentele în apropierea trecerilor de pietoni, legislația din România impune reducerea vitezei. În localități, conducătorul auto trebuie să circule cu o viteză care să nu depășească 30 km/h, încă de la apropierea unei treceri de pietoni nesemaforizate, semnalizate prin indicatoare sau marcaje, dacă drumul are cel mult o bandă pe sens. Aceeași regulă se aplică și în afara localităților, cu limita de viteză stabilită la 50 km/h.
În plus, dacă șoferul observă că există pietoni care așteaptă pe trotuar, în imediata apropiere a părții carosabile, acesta este obligat să reducă viteza și să acorde prioritate. Practic, reducerea vitezei până la limita legală este esențială pentru evitarea oricăror situații periculoase pentru pietoni, chiar și în lipsa unei intenții clare de a traversa.
Când se acordă prioritate pietonilor care traversează?
Conform Codului Rutier, există mai multe situații în care șoferii sunt obligați să acorde prioritate pietonilor:
- Semafor verde pentru pietoni: În cazul în care semaforul adresat pietonilor este verde, iar cel pentru vehicule este roșu sau galben intermitent, șoferii trebuie să oprească și să acorde prioritate.
- La trecerea de pietoni semnalizată: Dacă șoferii se apropie de o trecere de pietoni nesemaforizată, iar pe trotuar există persoane care ar putea traversa, aceștia au obligația de a opri pentru a le acorda prioritate.
- Semafor verde intermitent pentru vehicule: Dacă semaforul vehiculelor este verde intermitent și permite virajul la dreapta sau stânga, șoferii trebuie să acorde prioritate pietonilor aflați pe trecerea de pietoni.
Este important de știut că șoferii nu sunt obligați să oprească dacă pietonul începe traversarea de pe sensul de circulație opus. Totuși, în momentul în care pietonul ajunge la mijlocul drumului sau inițiază traversarea de pe partea pe care vehiculul circulă, șoferii trebuie să oprească pentru a-i permite trecerea.
Obligațiile pietonilor la traversare
Nu doar șoferii au obligații în zona trecerilor de pietoni. Pietonii trebuie să se asigure că traversarea drumului se poate face în deplină siguranță, chiar și în cazul trecerilor semnalizate. Conform legislației în vigoare, traversarea necorespunzătoare sau întreruperea timpului de traversare pe trecerea de pietoni constituie contravenții care pot atrage sancțiuni.
Este interzis pietonilor să traverseze prin fața sau prin spatele unui vehicul oprit în stația mijloacelor de transport public, cu excepția cazurilor în care există o trecere pentru pietoni semnalizată. De asemenea, traversarea părții carosabile în apropierea vehiculelor cu regim prioritar (care au semnalele de avertizare luminoase și sonore active) este interzisă.
Sancțiuni pentru neacordarea priorității
Nerespectarea obligațiilor de acordare a priorității pietonilor poate atrage sancțiuni severe pentru șoferi. Conform legii, neacordarea priorității pietonilor angajați în traversare regulamentară prin locurile special amenajate este sancționată cu o amendă și suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile. Aceasta este o măsură menită să reducă numărul accidentelor grave care implică pietoni, asigurând protecția celor mai vulnerabili participanți la trafic.
Pe de altă parte, și pietonii care nu respectă obligațiile privind traversarea corespunzătoare sunt responsabili de eventualele accidente în care sunt implicați. Legea prevede clar că, în cazurile în care traversarea se face prin locuri nepermise, pietonii poartă responsabilitatea integrală pentru eventualele accidente produse.