28 oct. 2024 | 11:42

Șoferii români care dezactivează sistemul start/stop la mașini. Care este explicația, de ce reprezintă o problemă mare

ACTUALITATE
Șoferii români care dezactivează sistemul start/stop la mașini. Care este explicația, de ce reprezintă o problemă mare

Traficul rutier este una dintre principalele surse de poluare în marile orașe din România, iar Bucureștiul este un exemplu relevant în acest sens. În ultimele seri, aerul din Capitală a devenit irespirabil, afectându-i nu doar pe locuitorii orașului, ci și pe cei din localitățile din apropiere. O contribuție semnificativă la această problemă o au gazele nocive emise de mașinile care rulează continuu, în special în intersecțiile aglomerate. Astfel, decizia multor șoferi de a dezactiva sistemul start/stop al autovehiculului contribuie considerabil la creșterea nivelului de poluare.

Ce este sistemul start/stop și de ce este dezactivat de șoferi

Sistemul start/stop este o tehnologie menită să reducă emisiile de gaze nocive și să economisească carburant prin oprirea motorului în momentele de staționare temporară, cum ar fi la semafor. La repornire, motorul este pus în funcțiune automat, economisind astfel carburant și reducând emisiile de dioxid de azot și alte noxe.

Cu toate acestea, mulți șoferi români aleg să dezactiveze acest sistem din cauza temerilor legate de posibile daune aduse motorului sau bateriei. Specialiștii însă infirmă acest mit, explicând că vehiculele dotate cu sistem start/stop dispun de o baterie specială, adaptată pentru a suporta numeroase cicluri de oprire și pornire. Potrivit lui Mihai Beldie, specialist auto, dezactivarea sistemului este o alegere care nu are justificare tehnică, dar care agravează nivelul de poluare în zonele urbane intens circulate.

Impactul dezactivării sistemului start/stop asupra poluării urbane

Traficul rutier este responsabil pentru aproape 60% din gazele nocive emise în marile orașe, contribuind semnificativ la nivelul de poluare care afectează calitatea aerului. O mașină care rămâne cu motorul pornit în timpul staționării emite aproximativ un metru cub de dioxid de azot pe minut, iar această valoare se amplifică atunci când la semafor se adună zeci de mașini.

Într-un experiment realizat recent, o mașină echipată cu un balon la țeava de eșapament a generat 30 de metri cubi de noxe în doar 30 de minute, un rezultat care subliniază impactul poluării provenite de la motoarele care funcționează neîntrerupt. Dezactivarea sistemului start/stop, o decizie aparent minoră, poate avea astfel un impact semnificativ la scară largă, contribuind la creșterea nivelului de poluare și afectând sănătatea locuitorilor.

În București, mirosul înțepător din trafic este o problemă constantă, însă puțini șoferi sunt dispuși să își oprească motorul în timpul staționărilor lungi. Mulți dintre ei, chiar și cei deranjați de calitatea aerului, preferă să păstreze motorul pornit din lipsă de cunoștințe sau din comoditate.

Risc de procedură de infringement pentru România

Dincolo de contribuția șoferilor, poluarea în București este influențată și de încălzirea rezidențială, care adaugă aproximativ 30% la nivelul total de poluare pe timp de iarnă. Această situație alarmantă a atras atenția autorităților europene, iar Primăria Capitalei se confruntă acum cu riscul unei noi proceduri de infringement, având în vedere că România a depășit termenul stabilit pentru adoptarea unui plan de calitate a aerului. Potrivit lui Andrei Corlan, comisar la Garda Națională de Mediu, neîndeplinirea măsurilor necesare până la termenul de 24 octombrie 2024 ar putea atrage sancțiuni.

Primăria a implementat până acum măsuri de reducere a poluării, precum taxarea parcărilor și extinderea rețelei de transport public, însă lipsa unui plan integrat pentru calitatea aerului rămâne o problemă. Nicușor Dan, primarul Capitalei, a anunțat recent că planul de calitate a aerului va fi elaborat cu ajutorul unei firme externe, proces care va dura aproximativ opt luni.

În concluzie, decizia multor șoferi de a dezactiva sistemul start/stop afectează calitatea aerului în București, contribuind la o poluare deja alarmantă. Dacă locuiești în Capitală sau circuli frecvent pe străzile orașului, ia în considerare menținerea acestui sistem activ pentru a reduce poluarea și a contribui la un aer mai curat. Totodată, implicarea autorităților și implementarea unor măsuri eficiente de gestionare a traficului și a surselor de poluare rămân esențiale pentru a preveni sancțiuni suplimentare la nivel european, conform Observator News.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele