Un inginer-șef de căi ferate și-a falsificat diplomele de facultate și doctorat. Ce s-a întâmplat după ce s-a descoperit că avea doar liceul
Daniel Mthimkhulu, fostul inginer-șef al Agenției de Transport Feroviar de Pasageri din Africa de Sud (PRASA), a reușit să ducă o viață profesională aparent de succes, bazată pe o minciună monumentală. Timp de 15 ani, dintre care 5 în poziția de inginer-șef, Mthimkhulu a pretins că deține o diplomă de master de la Universitatea Witwatersrand din Johannesburg și un doctorat de la o universitate din Germania. În realitate, el nu deținea niciuna dintre aceste calificări și nu a frecventat nici măcar o universitate, scrie Business Insider.
Datorită acestor minciuni, Mthimkhulu a reușit să obțină un salariu impresionant, de aproximativ 160.000 de dolari anual, ocupând una dintre cele mai importante funcții din cadrul agenției de transport feroviar de stat. Cu toate acestea, adevărul a ieșit la iveală în 2015, când s-a descoperit că singura sa diplomă era cea de liceu. În acel moment, Mthimkhulu fusese deja implicat în proiecte de milioane de dolari, unele dintre ele având consecințe dezastruoase pentru infrastructura feroviară a țării.
Consecințele falsificării și condamnarea
În iulie 2015, Daniel Mthimkhulu a fost arestat și acuzat de nouă capete de acuzare, inclusiv fraudă și fals. Procesul său s-a încheiat în 2023, când un tribunal din Johannesburg l-a condamnat la 15 ani de închisoare pentru faptele sale. Aceasta nu a fost doar o condamnare severă, ci și un mesaj clar că minciunile și corupția nu vor rămâne nepedepsite.
Pe lângă pedeapsa cu închisoarea, instanța a decis că Mthimkhulu trebuie să returneze suma echivalentă cu 326.000 de dolari, bani obținuți ilegal pe parcursul carierei sale. În plus, s-a dezvăluit că inginerul-șef falsificase o scrisoare de ofertă de muncă de la o companie germană, utilizând-o pentru a negocia o mărire de salariu la PRASA. Aceste acțiuni au dus la pierderi financiare semnificative pentru agenție și au afectat grav reputația instituției.
Un contract defectuos de milioane de dolari
Poate cel mai controversat aspect al activității lui Mthimkhulu la PRASA a fost un contract uriaș de peste 100 de milioane de dolari pentru achiziționarea unor trenuri din Spania. Într-o gafă monumentală, trenurile respective s-au dovedit a fi prea înalte pentru rețeaua feroviară din Africa de Sud și, prin urmare, inutilizabile. Această eroare de proporții a ridicat suspiciuni de corupție și incompetență, declanșând investigații atât în Africa de Sud, cât și în Spania.
Acest scandal a scos la lumină nu doar falsificările lui Mthimkhulu, ci și disfuncționalitățile din cadrul PRASA, o agenție deja cunoscută pentru corupție și gestionarea defectuoasă a fondurilor. În urma dezvăluirilor, autoritățile din Spania au inițiat o investigație asupra posibilelor legături de corupție din spatele acestui contract eșuat.
O lecție pentru cei care încalcă legea
Cazul lui Daniel Mthimkhulu nu este doar o poveste despre un individ care a reușit să înșele un sistem, ci și un avertisment serios pentru alți posibili fraudatori. Într-o declarație oficială pentru BBC, șeful Direcției pentru Investigarea Infracțiunilor Prioritare din Africa de Sud, Seswantsho Godfrey Lebeya, a subliniat că acest caz ar trebui să fie „o lecție pentru toți cei care încearcă să fraudeze că infracțiunile nu rămân nepedepsite”.
Impactul acestui scandal este departe de a fi trecut neobservat, mai ales într-o țară în care problemele de corupție și ineficiența în sectorul public sunt frecvent criticate. Mthimkhulu a reușit să eludeze sistemul timp de mulți ani, însă sfârșitul său profesional și personal a venit odată cu dezvăluirea adevărului. Acest caz ilustrează modul în care înșelăciunea poate avea consecințe devastatoare, nu doar pentru individ, ci și pentru o întreagă industrie și pentru economia unei țări.