De ce sistemul aplicat de Apple ar putea salva Yahoo!
Yahoo este o entitate incredibila. Pe sistemul te uiti si te miri, atunci cand esti convins ca organizatia trece printr-o perioada incredibil de proasta face ceva si se duce si mai tare in jos.
Ultimul esec rasunator a venit in urma cu cateva saptamani, cand CEO-ul de la acea vreme, Scott Thompson, a fost dat afara/a demisionat pentru ca a mintit in CV in legatura cu o diploma pe care in realitate nu a primit-o. Thompson a ocupat postul de CEO timp de 4 luni si a reusit performanta de a fi al cincilea CEO al Yahoo! in… 5 ani. Urmarea finaciara a fiascoului? Yahoo a continuat sa se duca in jos. Pe ultimul an, profitul celor de la Yahoo a fost mai mic chiar si decat profitul obtinut in 2005. Ca urmare, actiunile companiei de la bursa au incetat sa fie o investitie buna de prea multi ani.
Incercand obiectiv sa gasesti o solutie la acest dezastru, singura sansa pe care o are Yahoo in acest moment este sa se inspire de la Apple. O companie aproape moarta in urma cu 15 ani, Apple pe timp de criza trece prin cea mai glorioasa si profitabila perioada de la infiintarea companiei. Prin cateva analogii deloc fortate, am incercat sa definesc punctele care, daca ar fi aplicate, ar salva compania.
1. Sa adopte un lider puternic. Apple l-a avut pe Steve Jobs, un cofondator care s-a intors la carma companiei ca din exil, dupa un deceniu. Noul conducator al Yahoo – Ross Levinsohn, fost VP Executiv, momentan are doar titlul de CEO interimar. Acest titlu nu este suficient. Yahoo are nevoie de un CEO permanent, preferabil un luptator de categorie grea din Silicon Valley care cunoaste extrem de bine industria in care activeaza.
2. Sa-si defineasca domeniul de activitate. E vital in orice domeniu sa stii cu ce te ocupi pentru a sti pe ce trebuie sa te concentrezi. Primul lucru pe care l-a facut Steve Jobs in momentul in care s-a intors la carma companiei a fost sa micsoreze radical gama de produse. La acea vreme Apple a renuntat la un intreg repertoriu de produse, rezumandu-se la 2 notebook-uri si doua sisteme desktop. In ceea ce-i priveste pe cei de la Yahoo, nimeni se poate pronunta cu ce se ocupa. E un portal de internet? O companie media? O organizatie de stiri? O companie tehnologica? Un motor de cautare? Pana nu se va axa pe ceva anume, succesul este de neatins.
3. Recunoaste ca ai pierdut lupta si treci mai departe. Apple s-a recunoscut invinsa de Microsoft in razboiul Mac VS PC si s-a decis sa-si concentreze toate resursele pe urmatorul val important din domeniul IT: dispozitive portabile. 10 ani mai tarziu Apple a introdus iPhone-ul si a schimbat lumea. Yahoo trebuie sa analizeze un pic situatia, sa preconizeze ce va fi pe val in 10 ani si sa se axeze pe acel lucru. Ca o prognoza simpla, dispozitivele portabile vor continua sa dea tonul si serviciile de cloud computing vor fi vitale. Yahoo, momentan, nu a facut aproape nimic in nici unul dintre aceste domenii iar asta trebuie sa se schimbe.
4. Rabdarea este cruciala. Steve Jobs a preluat functia de CEO Apple in 1997, insa veniturile au crescut vertiginos abia incepand cu 2005. Angajatii isi aduc aminte de perioada de la inceputul noului capitol din istoria Apple ca fiind incredibil de dificila. Indiferent care ar fi strategia pe care Yahoo se hotaraste sa o imbratiseze, persoanele din conducerea companiei impreuna cu echipele aferente au nevoie de curajul de a-si mentine traiectoria pe termen lung.
E adevarat, cei care conduc acum Yahoo s-ar putea sa nu aiba neaparat taria de caracter care a fost necesara pentru a aduce Apple unde este astazi. O astfel de putere ar putea insa sa vina din alta parte. Third Point LLC detine 5,8% din Yahoo. Dan Loeb, managerul si cofondatorul fondului de investitii Third Point LLC, este persoana care a dat in vileag greseala din CV-ul lui Thompson si tot el a facut presiuni pentru ca acesta sa demisioneze.
Pe 13 mai, luna trecuta, Yahoo a anuntat ca Loeb impreuna cu Harry Wilson (Goldman Sachs) si Michael J Wolf (fost director la MTV) vor fi noii membri ai consiliului de administratie al companiei. Avand in vedere nivelul de influenta si puterea financiara a lui Dan Loeb acesta s-ar putea sa influenteze cel mai mult destinul companiei, chiar si daca CEO-ul activ va fi cineva precum Levinsohn.
Desi prezenta lui Loeb ar putea avea un impact pozitiv pentru investitori, datorita background-ului economic al acestuia, cel mai probabil deciziile nu vor avea perspectiva tehnologica care ar putea salva Yahoo pe termen lung. Cu alte cuvinte ne putem astepta oricand la scindarea Yahoo si la comercializarea anumitor parti pentru un profit frumusel.
Daca tinem neaparat la brandul Yahoo, exista si o mica sansa ca gigantul sa revina in forta. Nu este exclus, de exemplu, ca un investitor precum Microsoft sau AOL sa ia o cota parte din Yahoo, iar puterea dobandita de respectivele companii sa fie folosita pentru a aduce detinatorul primei mele adrese de email in directia in care trebuie. Din pacate, este greu de spus daca aceste schimbari vor veni anul acesta, peste doi ani sau poate niciodata.