19 aug. 2024 | 06:30

Se schimbă Codul Rutier pentru tinerii șoferi, nu vor mai putea conduce orice mașini. Așa reduci accidentele în România, care este limita

ACTUALITATE
Se schimbă Codul Rutier pentru tinerii șoferi, nu vor mai putea conduce orice mașini. Așa reduci accidentele în România, care este limita

Pe masa Parlamentului României a ajuns o propunere legislativă fără precedent, ce vizează modificări semnificative în Codul Rutier. Această inițiativă are ca scop principal reducerea numărului de accidente rutiere, în special în rândul tinerilor șoferi, care sunt adesea implicați în incidente grave din cauza vitezei excesive și a lipsei de experiență.

Printre măsurile propuse se numără restricționarea accesului tinerilor șoferi la anumite tipuri de vehicule, precum și alte restricții menite să îmbunătățească siguranța pe drumurile din România.

Mașinile interzise tinerilor șoferi: Restricții și limitări

Una dintre cele mai importante măsuri incluse în proiectul de lege este interzicerea conducerii anumitor vehicule de către tinerii sub 21 de ani. Mai exact, aceștia nu vor mai avea voie să conducă mașini care au motoare cu o putere mai mare de 100 de cai. Această restricție vine ca răspuns la statisticile îngrijorătoare care arată că tinerii cu vârste sub 25 de ani sunt implicați în mai multe accidente rutiere decât celelalte categorii de șoferi.

Cătălin Codescu, președintele Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație (AVAC), a declarat că aceste măsuri sunt esențiale pentru a reduce numărul de accidente rutiere produse de tinerii șoferi. „Tinerii până în 25 de ani produc mai multe accidente decât cealaltă categorie de posesori de permis. Aici vorbim de iresponsabilitate, de imaturitate, de aspecte care țin de educație”, a explicat acesta.

De asemenea, inițiativa legislativă propune introducerea unor măsuri suplimentare pentru a îmbunătăți pregătirea tinerilor șoferi. Printre acestea se numără creșterea numărului de ore de practică obligatorii la școlile de șoferi și amplasarea unui număr mai mare de radare pe șoselele din România, pentru a descuraja viteza excesivă și alte comportamente periculoase la volan.

Permisul de conducere de la 17 ani: O măsură controversată

O altă propunere notabilă din cadrul proiectului de lege este posibilitatea ca permisul de conducere să fie obținut de la vârsta de 17 ani. Această măsură ar putea părea atractivă pentru tinerii dornici să se urce mai repede la volan, însă vine cu anumite condiții stricte. Tinerii șoferi de 17 ani vor putea conduce doar dacă sunt însoțiți de o persoană cu cel puțin zece ani de experiență la volan.

Această prevedere este menită să asigure că tinerii șoferi primesc supravegherea și îndrumarea necesară în primul an de condus, o perioadă considerată esențială pentru formarea unor obiceiuri de conducere sigure și responsabile. „Însoțitorul e foarte important în primul an de la obținerea permisului de conducere al fiecărui individ să îl învețe anumite manevre să le gestioneze. Deci este util, dar rămâne de văzut cum se va finaliza acest proiect”, a mai declarat Cătălin Codescu.

De ce sunt necesare aceste schimbări?

Șoselele din România sunt considerate unele dintre cele mai periculoase din Europa, iar numărul mare de accidente rutiere care au loc anual subliniază necesitatea unor măsuri drastice. Potrivit datelor recente, de la începutul acestui an, 148 de persoane și-au pierdut viața și peste 300 au suferit răni grave în urma accidentelor rutiere. Acești indicatori alarmanți evidențiază necesitatea unei revizuiri a Codului Rutier, în special în ceea ce privește tinerii șoferi.

Viteza excesivă și lipsa de experiență sunt doi dintre cei mai comuni factori care contribuie la accidentele rutiere în rândul tinerilor. Prin restricționarea accesului la vehicule puternice și impunerea unor măsuri stricte de supraveghere și formare, autoritățile speră să reducă semnificativ numărul de incidente rutiere.

În plus, inițiativa de a permite obținerea permisului de conducere de la 17 ani, dar cu condiții stricte de supraveghere, urmărește să ofere tinerilor o tranziție mai sigură către rolul de șofer. Astfel, aceștia vor avea ocazia să acumuleze experiență sub îndrumarea unui șofer experimentat, reducând astfel riscul de a fi implicați în accidente.

Perspectivele și controversele generate de propuneri

Proiectul de lege aflat acum în dezbatere la Camera Deputaților este doar începutul unui proces legislativ care ar putea aduce schimbări majore în Codul Rutier din România. Dacă va fi adoptat, acesta va impune noi reguli și restricții menite să crească siguranța pe drumurile din țară, în special pentru tinerii șoferi.

Cu toate acestea, propunerile nu sunt lipsite de controverse. Restricționarea accesului la anumite tipuri de vehicule pentru tinerii sub 21 de ani ar putea fi considerată discriminatorie de către unii și ar putea genera nemulțumiri în rândul acestei categorii de șoferi. De asemenea, măsura privind obținerea permisului de la 17 ani, deși bine intenționată, ridică întrebări legate de eficiența și aplicabilitatea sa în practică.

În concluzie, schimbările propuse în Codul Rutier pentru tinerii șoferi reprezintă un pas important către îmbunătățirea siguranței rutiere în România. Rămâne de văzut cum vor evolua aceste propuneri în cadrul procesului legislativ și cum vor fi primite de către public și specialiști. Indiferent de rezultatul final, este clar că autoritățile recunosc necesitatea unor măsuri mai stricte pentru a reduce numărul de accidente și pentru a proteja viața tuturor participanților la trafic

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele