11 sept. 2024 | 10:07

Probleme la Sistemului de Garanție-Returnare: Cum sunt afectați comercianții de ReturRO

ACTUALITATE
Probleme la Sistemului de Garanție-Returnare: Cum sunt afectați comercianții de ReturRO

La opt luni de la lansarea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), problemele cu returnarea sticlelor și ambalajelor continuă să afecteze micii comercianți, în special cei din mediul rural.

În timp ce autoritățile și compania RetuRO, care administrează sistemul, susțin că SGR se află în plin proces de optimizare, comercianții se plâng de dificultățile întâmpinate, inclusiv costurile ridicate și un sistem de returnare care îi dezavantajează.

Ce probleme sunt la sistemul ReturRO

Un mic comerciant dintr-un sat din apropierea Bucureștiului a descris cum, deși a încheiat un contract pentru a participa la SGR, procesul de returnare a ambalajelor s-a dovedit a fi mult mai complicat decât s-ar fi așteptat.

„Da, avem contract pentru sistemul SGR. Dar vin să ia sacii doar la comanda făcută pe site, că altfel n-ai cum să dai de ei”, a declarat acesta pentru Adevărul.

Problemele nu se opresc aici. Comerciantul a explicat că, în timp ce el este obligat să returneze 50 de bani pe fiecare sticlă înapoiată de clienți, sistemul SGR îi plătește doar pe kilogram, ceea ce îi reduce semnificativ șansele de a-și recupera investiția.

„Sunt măgari: eu dau bani pe bucată și ei îmi plătesc pe kilogram”, a spus el, adăugând că până acum nu a primit niciun ban pentru sacii de sticle predați.

Un alt aspect care complică situația este necesitatea de a comanda saci speciali pentru ambalaje, pe care comercianții trebuie să îi cumpere din propriul buzunar. Comerciantul a dezvăluit că a cheltuit deja 175 de lei pe astfel de saci și sigilii, fără a avea certitudinea că își va recupera banii.

„Eu nu știu dacă o să-mi scot vreodată pârleala cu afacerea ăstora”, a afirmat el cu amărăciune.

Mai mult decât atât, aplicația de pe telefon prin care ar trebui să comande sacii și să programeze ridicarea acestora nu funcționează corespunzător, ceea ce îl obligă să apeleze la ajutorul altor persoane care dețin laptopuri.

„Aplicația nu merge de niciun fel pe telefon. Doar pe laptop. Dar nu mă-ndur să dau atâția bani pe un laptop”, a explicat el, subliniind dificultățile cu care se confruntă în gestionarea acestui proces.

Ce spune ReturRO

În replică la aceste plângeri, RetuRO, administratorul SGR, a transmis că sistemul se află într-un proces continuu de optimizare și că progrese importante au fost deja realizate. Potrivit unui comunicat al companiei, „Sistemul de Garanție-Returnare se află în plin proces de optimizare și eficientizare, înregistrând un progres exponențial în fiecare lună”. Reprezentanții RetuRO au subliniat că, până în prezent, românii au returnat peste 850 de milioane de ambalaje SGR, iar volumul de ambalaje colectate crește constant.

În prezent, RetuRO operează cinci centre regionale de numărare și sortare a ambalajelor, cu planuri de a deschide alte cinci în județele Dolj, Prahova, Bihor, Suceava și Constanța. Cu toate acestea, micii comercianți rămân sceptici și nemulțumiți, considerând că sistemul actual este ineficient și costisitor pentru afacerile lor.

RetuRO a fost creată ca o companie cu finanțare privată, având drept obiectiv transparentizarea și gestionarea responsabilă a deșeurilor de ambalaje, în conformitate cu țintele de reciclare impuse României de către Uniunea Europeană. Deși autoritățile și RetuRO își exprimă optimismul în legătură cu viitorul SGR, rămâne de văzut dacă micii comercianți vor beneficia de pe urma acestui sistem sau dacă nemulțumirile lor vor continua să crească.