31 iul. 2024 | 21:46

Trei oameni care se credeau Isus forțați sa stea împreună și să dovedească care e „adevăratul” Hristos. Ce a urmat după cel mai controversat experiment din psihiatrie

ACTUALITATE
Trei oameni care se credeau Isus forțați sa stea împreună și să dovedească care e
Trei bărbați ce se credeau Isus Hristos Experimentul psihiatric controversat și consecințele sale.

În anul 1959, în spitalul de stat Ypsilanti din Michigan, trăiau trei bărbați care credeau fiecare că sunt figura biblică Isus Hristos. Acești pacienți, diagnosticați cu schizofrenie, au devenit subiectele unui experiment controversat și etic discutabil, condus de psihologul Milton Rokeach. Acest experiment, care avea scopul de a zgudui iluziile celor trei bărbați, a generat multe controverse și discuții în lumea psihiatriei și a ridicat întrebări serioase despre etica în tratamentul pacienților cu afecțiuni mentale severe.

Întâlnirea celor trei „Isus”

Milton Rokeach, psihologul din spatele experimentului, credea că dacă ar pune cei trei bărbați împreună, fiecare crezând că este Isus Hristos, aceștia ar începe să-și pună la îndoială identitatea. Astfel, cei trei au fost mutați în același pavilion și au început să participe la numeroase întâlniri sub supravegherea lui Rokeach și a echipei sale.

Prima întâlnire a fost, așa cum era de așteptat, destul de tensionată. Fiecare dintre cei trei bărbați era neclintit în credința sa că este Isus Hristos, iar când s-au confruntat unul cu altul, au devenit ostili, crezând că ceilalți doi sunt impostori. Joseph striga că el este Dumnezeu, în timp ce Clyde protesta vehement că el este adevăratul Dumnezeu. Leon, cel de-al treilea „Isus”, nu a spus nimic până la sfârșitul primei sesiuni, când a numit întreaga experiență „tortură mentală”.

Evoluția experimentului și dinamica relațiilor

Deși prima întâlnire a fost tensionată, cei trei au continuat să participe la sesiuni la cerere, însă fără succes. În loc să-și pună la îndoială propria credință, fiecare dintre ei a încorporat prezența celorlalți doi în propriile iluzii. Clyde, de exemplu, credea că ceilalți doi nu erau cu adevărat vii și că mașinile din ei vorbesc. Joseph, pe de altă parte, credea că ceilalți doi erau pacienți într-un spital de boli mintale, ceea ce dovedea că sunt nebuni. Leon, mai conciliant, credea că ceilalți doi erau zei mai puțin importanți sau, ocazional, reîncarnările lui Captain Davy Jones și King Mathius.

Pe parcursul experimentului, care a durat doi ani, Rokeach a folosit diverse tehnici, unele văzute ca fiind crude și neetice de către studenții săi. Echipa a încercat să joace de multe ori rolurile din iluziile pacienților sau să le pună întrebări menite să le zdruncine credințele. Într-o parte a experimentului, au angajat o asistentă de cercetare atrăgătoare, încercând să-l facă pe Leon să se îndrăgostească de ea, sperând că această experiență îi va destrăma credințele. Leon s-a îndrăgostit de ea, iar când a aflat că ea doar flirta cu el la cerere, s-a retras și mai mult în sine.

Escaladarea conflictelor și reacțiile pacienților

Pe măsură ce experimentul avansa, cei trei bărbați au fost mutați în spații mai apropiate în timpul zilei și au început să dezvolte strategii pentru a comunica între ei fără a se antagoniza. Totuși, în ciuda acestor eforturi, conflictele verbale și fizice nu au întârziat să apară.

Într-o întâlnire, Clyde a declarat că Leon „ar trebui să mă venereze, îți spun eu asta”, la care Leon a răspuns că Clyde este o „creatură” care trebuie să se trezească la realitate. Într-o altă zi, Clyde a amenințat că „te voi omorî, tu nemernicule!” când Leon a declarat că tatăl adoptiv al lui Clyde era un „sandpiper”, un tip de pasăre. Prima violență fizică a avut loc în timpul unei dispute despre dacă figura biblică Adam era alb sau nu și dacă Adam era cumnatul lui Leon. Clyde l-a lovit pe Leon, care nu a ripostat.

Pacienții, în special Leon, au început să creadă că psihologii încercau să-i agite unul împotriva celuilalt. Această suspiciune nu era nefondată, deoarece echipa de cercetare a început să le trimită scrisori pacienților, pretinzând a fi de la directorul spitalului sau, în cazul lui Leon, de la o inventată „Doamnă Yeti”, pe care el o credea soția sa. Scrisorile promiteau că ea va veni să-l viziteze la spital. Când aceasta nu a apărut, Leon a devenit supărat, furios și confuz.

Scrisorile au continuat să-i dea instrucțiuni despre cum să-și schimbe comportamentul, pe care el le-a urmat cu strictețe. Când scrisorile au început să-i pună la îndoială identitatea, corespondența a fost întreruptă, lăsându-l pe Leon într-o stare și mai mare de confuzie și neliniște.

Concluziile experimentului și recunoașterea greșelilor

Pe măsură ce experimentul se apropia de sfârșit, cei trei bărbați au reușit să găsească un fel de echilibru, evitând subiectul central al deluziilor lor și chiar acceptându-le parțial pe ale celorlalți. Totuși, rezultatele experimentului au fost departe de a fi un succes. Singura schimbare notabilă a fost atunci când Leon a cerut să fie numit Dr. Righteous Idealized Dung în loc de Isus din Nazaret, continuând totuși să creadă că este Dumnezeu.

După încheierea experimentului, Milton Rokeach a scris o carte intitulată „The Three Christs of Ypsilanti”, în care a detaliat întregul proces și concluziile sale. Deși cartea oferă o privire fascinantă asupra credinței și identității, Rokeach a recunoscut ulterior natura neetică a muncii sale și manipularea pacienților săi.

„Nu am avut cu adevărat dreptul, nici măcar în numele științei, să mă joc de-a Dumnezeu și să interfere cu viețile lor zilnice,” a scris el într-o scuză în ediția revizuită a cărții, adăugând: „Deși nu am reușit să-i vindec pe cei trei Hristoși de iluziile lor, ei au reușit să mă vindece pe mine de iluzia mea de a fi Dumnezeu, că aș putea să-i schimb omnipotent și omniscient aranjându-le și rearanjându-le viețile zilnice în cadrul unei ‘instituții totale’.”

Experimentul rămâne un punct de referință controversat în istoria psihiatriei, un exemplu al limitelor etice în tratarea pacienților cu afecțiuni mentale severe. Cazul celor trei „Isus” din Ypsilanti nu doar că a evidențiat complexitatea tulburărilor de identitate, dar a subliniat și necesitatea unei abordări mai etice și empatice în tratamentul pacienților vulnerabili.

Dacă dorești să vezi un film pe această temă, caută “Three Christs”, cu o distribuție care îi include pe Richard Gere, Peter Dinklage și Walton Goggins.