23 mai 2024 | 18:14

Concedieri masive în industria auto din România, mulți și-au pierdut deja locul de muncă. De unde vin disponibilizările colective

ACTUALITATE
Concedieri masive în industria auto din România, mulți și-au pierdut deja locul de muncă. De unde vin disponibilizările colective

Industria auto din România, și în special cea din județul Arad, trece printr-o perioadă dificilă. Mai multe companii din acest sector au notificat autoritățile cu privire la intenția de a recurge la concedieri colective, invocând scăderea comenzilor pentru mașini electrice în Europa. Unul dintre producătorii de componente a disponibilizat deja 97 de persoane, iar perspectivele nu sunt prea optimiste.

Scăderea comenzilor pentru mașini electrice afectează industria

Potrivit lui Marinel Henteș, directorul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Arad, aproximativ 450 de angajați ar putea să fie disponibilizați, conform notificărilor făcute de șapte companii. Aceste concedieri sunt rezultatul direct al scăderii comenzilor pentru mașinile electrice, fenomen ce a afectat întreaga Uniune Europeană, cu un impact deosebit de puternic în Germania, care reprezintă principala piață pentru firmele din vestul României.

„Au fost anunțate mai mult de 450 de disponibilizări în sectorul industriei automotive, în contextul în care s-au redus foarte mult comenzile pentru mașinile electrice. Aceste informații le am din discuțiile pe care le-am avut cu angajatorii, care ne notifică, potrivit legii, în perioada de preconcediere, adică în perioada aceea în care ei își pregătesc un număr de concedieri colective”, a declarat Henteș.

Perspective pentru angajații disponibilizați

Până în prezent, doar una dintre companii a recurs efectiv la concedieri, afectând 97 de salariați. Acești angajați și-au depus deja dosarele de șomaj, dar directorul AJOFM Arad, Marinel Henteș, a menționat că există speranțe ca o mare parte dintre cei concediați să fie preluați de alte companii cu același profil, care încă mai caută personal. Aceste companii s-au arătat interesate de disponibilitatea persoanelor rămase fără loc de muncă, ceea ce oferă o oarecare alinare în contextul actual.

Potrivit AJOFM, în prezent rata șomajului în județul Arad este de 1,4%, una dintre cele mai mici din țară. Aceasta se datorează în parte și faptului că platforma AJOFM Arad arată că sunt disponibile 789 de locuri de muncă la 199 de angajatori, majoritatea în domeniile transporturi, construcții, automotive și comerț.

Impactul economic și social al concedierilor

Concedierile masive din industria auto nu afectează doar angajații direct implicați, ci și întreaga economie locală. Scăderea veniturilor familiilor afectate și diminuarea consumului local pot avea repercusiuni asupra altor sectoare economice din județ. Totodată, tensiunile sociale pot crește pe măsură ce tot mai multe persoane se confruntă cu incertitudinea locului de muncă.

Pentru a mitiga aceste efecte, autoritățile locale și AJOFM trebuie să colaboreze strâns cu angajatorii și să faciliteze tranziția angajaților către noi locuri de muncă. Sprijinul pentru recalificare și formarea profesională poate juca un rol crucial în acest proces, asigurând că forța de muncă rămâne competitivă și adaptată nevoilor pieței.

Concedierile colective anunțate de companiile din industria auto din județul Arad reflectă provocările majore cu care se confruntă acest sector în contextul global actual. Scăderea comenzilor pentru mașini electrice în Europa a determinat companiile să ia măsuri drastice pentru a-și ajusta costurile și operațiunile. Cu toate acestea, există speranțe că o parte din angajații disponibilizați vor găsi oportunități de reangajare în alte companii, contribuind astfel la menținerea unei rate scăzute a șomajului în județ.

Autoritățile și angajatorii trebuie să colaboreze pentru a asigura un proces de tranziție cât mai lin pentru cei afectați și pentru a minimiza impactul economic și social al acestor măsuri. În același timp, investițiile în recalificare și formare profesională rămân esențiale pentru a sprijini forța de muncă și a menține competitivitatea pe piața muncii din România.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele