29 apr. 2024 | 09:30

Mașinile Tesla, mai periculoase decât ai crede. Avertismentul autorităților, după ce două milioane de autoturisme electrice au fost chemate în service

ACTUALITATE
Mașinile Tesla, mai periculoase decât ai crede. Avertismentul autorităților, după ce două milioane de autoturisme electrice au fost chemate în service

Industria auto este în continuă evoluție, dar uneori, aceste schimbări pot conduce la noi provocări în ceea ce privește siguranța.

Recent, Tesla, compania de vârf în inovație auto, s-a confruntat cu unele dintre aceste provocări. Autoritățile de reglementare din SUA au deschis o investigație pentru a determina dacă măsurile de rechemare luate de Tesla sunt suficiente pentru a asigura siguranța funcției Autopilot.

Probleme cu Tesla Autopilot

Autopilot, sistemul de asistență a șoferului de nivel 2 al Tesla, care combină controlul traficului și Autosteer, a fost subiectul unui număr de accidente, ceea ce a determinat National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) să demareze o investigație.

Aceasta survine după o investigație de aproape trei ani în care NHTSA a identificat dovezi că sistemul de implicare a șoferului este slab și „nu era adecvat pentru capacitățile permisive de operare ale Autopilotului”, creând astfel „un decalaj critic de siguranță”. Îngrijorările au fost sporite de rapoartele unor accidente în care au fost implicate vehiculele Tesla după ce software-ul Autopilot fusese actualizat, cu accidente care au avut loc chiar și după aplicarea remedierii software.

Amploarea rechemării

Rechemarea inițiată de Tesla în decembrie a vizat peste 2 milioane de vehicule din SUA, aproape toată flota sa de pe drumurile americane, pentru a îmbunătăți atenția șoferilor când folosesc sistemul avansat de asistență pentru conducere. Printre modelele afectate se numără Tesla Model Y, X, S, 3 și Cybertruck, produse între anii 2012 și 2024. Tesla a admis că sistemele software ale Autopilotului „s-ar putea să nu fie suficiente pentru a preveni utilizarea greșită de către șofer”, ceea ce ar putea crește riscul de accident.

Măsuri de remediere și reacția din piață

În eforturile de a remedia situația, Tesla a declarat că va lansa un update software care va „include controale și avertizări suplimentare pentru a încuraja și mai mult șoferul să respecte responsabilitatea continuă de conducere atunci când Autosteer este activat”. Actualizările vor include alerte vizuale mai proeminente și măsuri care să faciliteze activarea și dezactivarea Autosteer-ului. De asemenea, Tesla va restricționa utilizarea Autopilot pentru o săptămână în cazul în care se detectează utilizări necorespunzătoare semnificative.

Conform Consumer Reports, actualizările efectuate de Tesla nu abordează adecvat numeroasele preocupări legate de siguranță ridicate de NHTSA, sugerând că măsurile luate de Tesla sunt mai mult orientate spre remedierea „inconveniențelor minore” decât spre soluționarea problemelor reale de siguranță.

În timp ce industria auto continuă să exploreze beneficiile și provocările tehnologiei autonome, această investigație subliniază importanța responsabilității șoferului și a unei monitorizări atente din partea producătorilor de vehicule. Siguranța pasagerilor și a celorlalți participanți la trafic rămâne o prioritate absolută, iar aceste rechemări și investigații sunt esențiale pentru a menține această siguranță la cele mai înalte standarde. Mașinile Tesla, mai periculoase decât ai crede. Avertismentul autorităților, după ce două milioane de autoturisme electrice au fost chemate în service

Autopilotul Tesla, sub lupă

Pe măsură ce tehnologia evoluează, la fel și îngrijorările legate de siguranță. NHTSA a declanșat o investigație amănunțită pentru a verifica dacă rechemarea efectuată de Tesla a fost suficientă pentru a adresa preocupările legate de funcția Autopilot. S-a constatat că sistemul Autopilot – când Traffic-Aware Cruise Control și Autosteer sunt activate simultan – ar putea să nu fie suficient de sigur, în special în ceea ce privește implicarea șoferului, un aspect esențial pentru prevenirea accidentelor.

Investigația se concentrează asupra a peste 2 milioane de vehicule echipate cu orice versiune de Autopilot produse până pe 7 decembrie 2023. Modelele afectate includ Tesla Model Y, X, S, 3 și Cybertruck, fabricate între anii 2012 și 2024. Tesla a recunoscut că mecanismele de control ale sistemului Autopilot ar putea să nu fie suficiente pentru a preveni utilizarea necorespunzătoare de către șoferi, ceea ce a condus la multiple accidente, unele chiar fatale.

Consecințele problemelor Tesla

În urma investigației, s-a decis că Tesla trebuie să adreseze sistemul de monitorizare a șoferului. Au fost anunțate actualizări software care includ controale și avertizări suplimentare pentru a încuraja șoferii să rămână atenți atunci când folosesc Autosteer. Aceste măsuri noi ar putea include alerte vizuale mai evidente și facilități pentru activarea și dezactivarea Autosteer, iar în cazuri de nerespectare a regulilor, utilizarea Autopilot poate fi restricționată pentru o perioadă.

Tesla a comunicat că va implementa o actualizare software prin OTA, fără costuri pentru proprietari, care va „incorpora controale și avertizări suplimentare pentru a încuraja respectarea continuă a responsabilităților de conducere atunci când Autosteer este angajat”. Aceasta va fi disponibilă pentru 2.031.220 de vehicule și se așteaptă ca scrisorile de notificare pentru proprietari să fie trimise începând cu 10 februarie 2023. Modelele produse după 7 decembrie au inclus deja această actualizare.

Siguranța rămâne în prim-plan, mai ales în contextul în care inovațiile tehnologice avansează rapid. În timp ce Tesla și NHTSA continuă să evalueze și să îmbunătățească funcțiile de asistență pentru șoferi, este vital ca utilizatorii să rămână vigilenti și să trateze aceste sisteme ca pe un ajutor și nu ca pe un substitut pentru atenția la volan. Tesla, la rândul său, trebuie să asigure că tehnologia sa corespunde nu doar dorinței de inovație, ci și standardelor riguroase de siguranță

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele