03 apr. 2024 | 08:30

Vestea bună pentru românii care așteaptă luni de zile facturile la energie. Furnizorii vor fi amendați, nu mai merge așa

ACTUALITATE
Vestea bună pentru românii care așteaptă luni de zile facturile la energie. Furnizorii vor fi amendați, nu mai merge așa

Într-un moment în care întârzierile în facturarea energiei electrice creează disconfort și incertitudine pentru zeci de mii de prosumatori din România, Asociaţia Prosumatorilor şi a Comunităţilor de Energie din România (APCE) vine cu o veste bună.

APCE solicită măsuri ferme împotriva furnizorilor care întârzie emiterea facturilor, o problemă care a afectat utilizatorii pe o perioadă extinsă, unele întârzieri depășind chiar 12 luni.

Solicitările APCE către ANRE despre facturi

APCE a transmis o solicitare către Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), cerând impunerea unor penalități pentru furnizorii care întârzie emiterea facturilor mai mult de 30 de zile calendaristice față de termenul convenit în contract.

“Solicităm ANRE: măsuri coercitive aplicate tuturor furnizorilor de energie electrică licenţiaţi în România privind întârzierea facturării cu mai mult de 30 zile calendaristice faţă de data convenită în contract. Depăşirea acestui termen să fie sancţionată cu penalizări în cuantum de 0,2%/zi din valoarea nefacturată, în favoarea prosumatorilor”, arată APCE într-un comunicat.

Propunerea asociației este ca aceste întârzieri să fie sancționate cu penalizări de 0,2%/zi din valoarea totală nefacturată, în favoarea prosumatorilor. Această măsură are scopul de a asigura respectarea termenilor contractuali și de a proteja interesele prosumatorilor afectați de aceste practici.

Zeci de mii de prosumatori au raportat întârzieri semnificative în primirea facturilor pentru energia consumată sau livrată în rețea, unele întârzieri depășind chiar 12 luni. Această situație a fost sesizată în repetate rânduri către ANRE, însă măsurile luate până în prezent nu au reușit să aducă o schimbare notabilă. Întârzierile nu doar că generează incertitudine și neîncredere din partea prosumatorilor, dar, conform APCE, favorizează îmbogățirea fără justă cauză a furnizorilor de energie, care beneficiază de pe urma neemiterei facturilor în termenii legali.

“Această situaţie a fost sesizată de către prosumatori prin numeroase plângeri transmise către ANRE. A trecut mai bine de un an de la primele probleme de facturare şi situaţia nu s-a schimbat. Acţiunile întreprinse de ANRE pentru remedierea acestei situaţii nu au avut efect. Conform ordinului ANRE 15/2022, termenul de plată pentru energia în exces livrată de prosumatori în reţea este de “24 de luni de la data facturării”. De aici se poate observa că întârzierile în facturare generează îmbogăţirea fără justă cauză a furnizorilor de energie care nu emit facturi conform legii. Considerăm că aceste întârzieri nu sunt datorate unor probleme tehnice ci unor interese financiare care aduc prejudicii prosumatorilor. Furnizorii care folosesc astfel de practici au avut la dispoziţie suficient timp pentru a remedia orice probleme de ordin tehnic”, se mari arată în comunicatul.

Exemplul pozitiv al CEZ

În contrast cu această situație, există și furnizori care reușesc să factureze la timp, oferind un model de urmat pentru restul industriei. APCE aduce în discuție exemplul CEZ, un furnizor care a demonstrat că facturarea promptă și eficientă este posibilă, stabilind un standard de bune practici pentru piața de energie din România.

Solicitările APCE către ANRE de a impune penalități furnizorilor care întârzie facturarea reprezintă un pas important în direcția protejării drepturilor prosumatorilor și asigurării unei piețe de energie mai transparente și mai echitabile. Măsurile propuse au potențialul de a stimula furnizorii să își îmbunătățească practicile de facturare, contribuind la o mai bună gestionare a relațiilor cu clienții și la creșterea încrederii în serviciile de energie electrică din România. Este esențial ca toți actorii implicați să colaboreze pentru implementarea acestor schimbări, cu scopul de a asigura un serviciu de calitate și de a proteja interesele consumatorilor de energie.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele