ChatGPT este nociv, folosit în exces: Ce au descoperit cercetătorii
Un nou studiu avertizează că utilizarea excesivă a ChatGPT poate fi legată de pierderea memoriei și de amânarea sarcinilor în rândul studenților, aruncând o lumină asupra impactului rapid pe care modelele de limbaj mard au început să îl aibă în educație.
ChatGPT e nociv dacă e folosit în exces
Potrivit unui articol publicat în Jurnalul Internațional de Tehnologie Educațională în Învățământul Superior, cercetătorii au sondat sute de studenți universitari – de la licență la doctorat – în două faze, folosind evaluări auto-raportate. Aceștia au fost determinați de observația tot mai frecventă a propriilor lor studenți care recurg la ChatGPT.
„Interesul meu pentru acest subiect a pornit de la prevalența tot mai mare a inteligenței artificiale generative în academia și impactul său potențial asupra studenților,” a declarat co-autorul studiului, Muhammad Abhas de la Universitatea Națională de Științe ale Calculatoarelor și Tehnologiilor Emergente din Pakistan, pentru PsyPost.
„În ultimul an, am observat o creștere a utilizării uneltelor de inteligență artificială generativă printre studenții mei pentru diverse sarcini și proiecte pe care le-am atribuit”.
Ce spun oamenii de știință
În prima fază, cercetătorii au colectat răspunsurile a 165 de studenți care au utilizat o scală cu opt elemente pentru a-și raporta gradul de dependență de ChatGPT. Elementele variau de la „Folosesc ChatGPT pentru sarcinile mele de curs” la „ChatGPT face parte din viața mea pe campus”.
Pentru a valida aceste rezultate, au realizat și o fază a doua mai riguroasă „cu întârziere în timp”, în care au extins cercetarea la aproape 500 de studenți, care au fost sondati de trei ori la intervale de una până la două săptămâni.
Cercetătorii au constatat că studenții cu o încărcătură academică mare și „presiune de timp” aveau mult mai mari șanse să folosească ChatGPT. Aceștia au observat că cei care se bazau pe el raportau mai multă amânare a sarcinilor, mai multă pierdere a memoriei și o scădere a mediei generale. Motivul este destul de simplu: chatbot-ul, indiferent cât de bune sau rele sunt răspunsurile sale, face munca școlară prea ușoară.