19 feb. 2024 | 10:00

Ce nu știi despre mașinile electrice, cu ce costuri vin la pachet. Experiența unui român care le-a încercat pe toate

ACTUALITATE
Ce nu știi despre mașinile electrice, cu ce costuri vin la pachet. Experiența unui român care le-a încercat pe toate

Trecerea la vehicule electrice este adesea văzută ca o soluție magică pentru reducerea emisiilor și a costurilor de operare.

Experiența companiei ieșene Iașisting, sub conducerea lui Viorel Blăjuț, oferă o perspectivă realistă și detaliată despre ce înseamnă de fapt să deții și să operezi o flotă de mașini electrice în România.

„În doi ani am schimbat doar lichidul de parbriz. N-au avut nicio defecțiune”, a explicat Viorel Blăjuț, administratorul Iașisting, companie care în 2021, o decizie radicală: a înlocuit mașinile cu motor termic cu altele electrice, conform PressHub.ro.

Citește și: Ce mașini își cumpără românii în 2024. Am ajuns la 30% electrice și hybrid în piața din România

Mașinile electrice vin cu economii substanțiale pe termen lung

Înlocuirea mașinilor cu motor termic cu vehicule electrice a adus companiei Iașisting economii considerabile. Costurile de operare au scăzut de la 3.200 de lei la 1.200 de lei per vehicul, pe lună. Această reducere impresionantă subliniază eficiența mașinilor electrice în ceea ce privește consumul de energie în comparație cu benzina sau motorina.

„Apropiații îmi spuneau că mașinile electrice nu au niciun viitor, că e cea mai mare greșeală. Chiar am păstrat câteva mașini cu motor clasic de frica faptului că nu vor face față electricele”, a explicat Viorel Blăjuț, acționarul majoritar al firmei Iașisting, pentru sursa citată.

Cu o investiție inițială de aproape 1 milion de euro, achiziționarea a 42 de vehicule electrice a fost o decizie majoră pentru Iașisting. Cu toate acestea, calculul financiar arată că, după finalizarea ratelor de leasing în trei ani, compania va beneficia de economii de 3 milioane de lei. Aceasta este o dovadă clară că, deși investiția inițială poate părea mare, economiile pe termen lung justifică trecerea la electric.

Citete și: Sărăcia din România se măsoară în mașini second – hand. Nici măcar o Dacia nouă nu-și permit peste 70% dintre români

Costurile de întreținere și autonomia

O surpriză plăcută pentru mulți este faptul că mașinile electrice necesită întreținere minimă. În doi ani de utilizare, singura cheltuială menționată de Viorel Blăjuț a fost pentru lichidul de parbriz, mașinile neavând nevoie de reparații sau înlocuiri de piese. Aceasta contrastează puternic cu costurile de întreținere și reparații asociate vehiculelor cu motor termic.

„La momentul la care a fost anunțată decizia de a înlocui toate mașinile clasice ale firmei cu mașini eletrice, urma să deținem cel mai mare parc auto de acest fel din România, cu excepția celor de taxi sau de livrări. Apropiații mi-au spus că fac o greșeală. Până și eu mă îndoiam de decizia luată”, povestește Viorel Blăjuț.

Un aspect esențial pentru potențialii cumpărători este autonomia vehiculelor electrice. Experiența Iașisting arată că, deși autonomia declarată de producători este adesea optimistă, vehiculele oferă performanțe satisfăcătoare. De exemplu, Renault Zoe poate atinge aproape 320 de kilometri pe vară și 250 de kilometri pe iarnă, în condiții reale de utilizare.

Citește și: De ce să nu-ți cumperi o mașină electrică. De ce sunt mai puțin fiabile decât autoturismele pe benzină sau motorină, ce probleme au

Cât de complicată este trecerea la mașini electrice în România

Decizia de a înlocui întreaga flotă cu vehicule electrice a fost privită inițial cu scepticism. Cu toate acestea, rezultatele pozitive vorbesc de la sine. Economii semnificative, întreținere minimă și o reducere a impactului asupra mediului sunt doar câteva dintre beneficiile evidente.

Experiența companiei Iașisting ilustrează că, în ciuda unor provocări inițiale și a unei investiții substanțiale, trecerea la vehicule electrice oferă avantaje pe termen lung, atât din punct de vedere financiar, cât și ecologic. Această poveste de succes servește drept model pentru alte companii și indivizi care încă ezită să facă tranziția către mobilitatea electrică. Cu toate acestea, este esențial ca potențialii cumpărători să fie bine informați și să ia în considerare toate aspectele – de la costuri și economii, până la autonomie și impactul asupra mediului – înainte de a face pasul către electric

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele