01 feb. 2024 | 08:30

România rămâne groapa de gunoi a Europei, când vine vorba de mașini vechi. Între timp, Occidentul a trecut la mașini electrice

ACTUALITATE
România rămâne groapa de gunoi a Europei, când vine vorba de mașini vechi. Între timp, Occidentul a trecut la mașini electrice

România se confruntă cu o realitate îngrijorătoare în domeniul auto: rămâne una dintre țările europene cu cel mai mare procent de autoturisme vechi, în timp ce multe state occidentale fac pași semnificativi spre electrificarea parcului auto.

Conform datelor Eurostat publicate recent, numărul autoturismelor electrice cu baterii în Uniunea Europeană a ajuns aproape de 3 milioane în 2022, marcând o creștere de peste 55% față de 2021. În contrast, România se clasează printre țările cu cea mai mare pondere de autoturisme vechi, de 20 de ani sau mai mult, înregistrând un procent de 31%.

Citește și: Se ieftinesc mașinile electrice: În ce condiții, ce spun specialiștii

Europa mașinilor electrice

Această tendință ascendentă a autoturismelor electrice este o parte integrantă a tranziției spre mobilitate durabilă. În perioada 2013-2022, cea mai mare rată anuală de creștere a autoturismelor electrice cu baterii a fost între 2019 și 2020, cu un impresionant +85%. Acest avans continuu, de la doar 0,02% în 2013 la 1,19% în 2022, reflectă angajamentul crescând al statelor membre UE pentru reducerea emisiilor de CO2 și promovarea unor alternative ecologice.

Perspectiva interzicerii vânzării de autoturisme noi cu motoare cu combustie internă în UE până în 2035 accentuează și mai mult această schimbare. Această măsură, aliniată la indicatorii de dezvoltare durabilă, vizează o scădere semnificativă a emisiilor poluante și este un pas crucial în lupta împotriva schimbărilor climatice.

Citește și: Victoria surprinzătoare a mașinilor electrice în Europa. Cine face legea în piață, după ce mașinile diesel au devenit istorie

Înmatricularea de mașini vechi, în continuare o problemă

Pe de altă parte, în România, prezența unui număr mare de autoturisme vechi subliniază o discrepanță evidentă față de tendințele occidentale. Parcul auto național este dominat de mașini învechite, cu un impact negativ asupra mediului și eficienței energetice. Acest fapt ar putea fi atribuit unor factori precum puterea de cumpărare redusă și accesul limitat la vehiculele electrice sau hibride.

În comparație, țări precum Luxemburg, Germania și Suedia demonstrează un interes crescut pentru autoturisme noi, cu ponderea cea mai mare de vehicule cu vârsta de 2 ani sau mai puțin. Această tendință reflectă nu doar o putere economică mai mare, dar și o conștientizare sporită a importanței sustenabilității în transport.

Cum arată parcul auto în Europa

Creșterea numărului total de autoturisme în UE, ajungând la aproape 253 de milioane în 2022, evidențiază un paradox: deși există o tendință clară spre electrificare și vehicule ecologice, mașinile vechi continuă să fie o prezență semnificativă, mai ales în țări precum România.

Această situație subliniază necesitatea unei abordări mai progresive și a investițiilor în infrastructura necesară pentru susținerea mobilității electrice. De asemenea, este esențială promovarea unor politici care să încurajeze înnoirea parcului auto și să faciliteze accesul la vehicule mai puțin poluante.

În concluzie, în timp ce Occidentul face pași semnificativi spre un viitor electric în domeniul auto, România se confruntă cu provocarea de a depăși eticheta de „groapă de gunoi” a Europei în ceea ce privește mașinile vechi. Această tranziție necesită o schimbare de mentalitate și un efort concertat din partea autorităților și societății civile pentru a îmbrățișa soluții mai sustenabile și mai prietenoase cu mediul.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele