Rămâi fără mașină în România, ți-o confiscă pe loc. Proiectul de lege care sperie șoferii români, ce pedepsește
Autoritățile române au cochetat de mai multe ori cu posibilitatea confiscării mașinii în momentul în care se încalcă legislația rutieră, nu doar cu suspendarea dreptului de a conduce pentru șofer. Realitatea din spatele unei astfel de măsuri radicale este complicată, dar fiind prezentă în mai multe țări europene, aplicarea în România este din nou pe lista de proiecte.
Robert Cazanciuc este senatorul PSD și, în cadrul dezbaterilor din Senat, a atras din nou atenția asupra motivelor pentru care confiscarea unei mașinii ar trebui să existe în Codul Rutier din România. În teorie, acest lucru ar putea fi imposibil pentru că ar încălca dreptul la proprietate. În practică, în momentul în care un obiect afectează dreptul la viață sau este folosit în comiterea unei infracțiuni grave, s-ar putea ca CCR să decidă că viața are prioritate. Punctual, se dorește confiscarea autovehiculelor când acestea sunt conduse de către persoane aflate sub influența alcoolului, drogurilor sau fără permis de conducere.
Citește și: Codul Rutier se schimbă în bine: Ce se întâmplă cu teribiliștii
Confiscarea mașinilor în România și dreptul de proprietate
Robert Cazanciuc este fost ministrul al Justiției și este conștient de posibilitatea ca o astfel de inițiativă legislativă să nu fie legală din cauza încălcării dreptului de proprietate. Pe de altă parte, a atras atenția asupra faptului că decizia finală cade în sarcina Curții Constituționale a României. În opinia sa, dreptul fundamental la viață ar trebui să aibă prioritate în astfel de situații.
„Eu aş proteja mai degrabă dreptul la viaţă al oamenilor, oamenii trebuie să ştie care sunt regulile şi care sunt consecinţele”, a afirmat Robert Cazanciuc în emisiunea Insider Politic difuzată sâmbătă de Prima Tv.
Confiscarea mașinilor, o practică comună în alte țări europene
Motivul pentru care sancționarea șoferilor prin confiscarea mașinii ar putea deveni o practică comună în România are legătură cu faptul că există deja în mai multe țării din Europa și a avut efect în descurajarea anumitor comportamente periculoase în trafic. Pe de altă parte, un argument important legat de imposibilitatea aplicării unei astfel de măsuri vizează situația în care mulți conducători auto nu sunt proprietarii mașinilor pe care le conduc, fie sunt deținute de o firmă de leasing, fie de un angajator.
„Eu cred că merită încercată şi această formulă. Maşina se confiscă în momentul săvârşirii unei infracţiuni cum e traficul de droguri. Este o parte a eşafodajului folosit pentru comiterea unei infracţiuni şi atunci se confiscă maşina, lucrurile sunt foarte clare acolo, dacă o foloseşti la săvârşirea unei infracţiuni”, a concluzionat senatorul social-democrat.