N-avem autostrăzi, dar avem idei. Paradox, românii au inventat cel mai rezistent asfalt
Cercetătorii de la Universitatea Dunărea de Jos, din Galați, au ajuns la etapa de testare a asfaltului amestecat cu plastic reciclat, o inovație care ar putea avea un impact semnificativ asupra construcției de șosele în România.
Ce se știe despre noul tip de asfalt, creat de gălățeni
Acest tip de asfalt, brevetat și recunoscut la nivel internațional de către European Patent Office, este acum supus unor teste pentru a verifica rezistența sa și capacitatea de a rezista la schimbările de temperatură specifice sezoanelor de vară și iarnă.
În luna septembrie, echipa de cercetare de la universitate, în colaborare cu un operator economic, a început pregătirea și asfaltarea unei zone de test.
Aceste teste sunt efectuate pe o suprafață de 150 de metri pătrați, situată în curtea Campusului Științei al universității.
Pe această porțiune de drum cu asfalt din plastic vor circula atât mașini de dimensiuni mari, cât și autovehicule mai mici.
Primele rezultate preliminare ale testelor vor fi disponibile la sfârșitul lunii octombrie. Această inovație, dacă se dovedește eficientă, ar putea revoluționa modul în care sunt construite șoselele din România, contribuind la utilizarea eficientă a plasticului reciclat și la creșterea duratei de viață a suprafețelor rutiere.
„Testele au început, zona este în permanență controlată. Vom testa acest asfalt toamna, iarna, primăvara şi vara, iar la final vom face un raport asupra testării în condiţii reale, unde avem o expunere mare pe soare, gheaţă, zăpadă şi circulaţie”, a declarat prof. dr. Puiu Lucian Georgescu, rectorul Universităţii Dunărea de Jos, citat de Adevărul.
Vezi și: Autostrăzile din România în 2023: Câți kilometri noi vor fi disponibili anul acesta
Invenția ar trebui să ajute România, în viitor
Există perspective pentru adoptarea asfaltului amestecat cu plastic reciclat la nivelul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România.
Acest tip de asfalt prezintă avantaje semnificative, cum ar fi protecția mediului, costuri comparabile cu cele ale asfaltului tradițional și o creștere estimată a duratei de viață a drumurilor cu 25-30%.
Adoptarea acestei tehnologii ar putea reprezenta un pas mare în direcția dezvoltării durabile și eficiente a infrastructurii rutiere din țară, contribuind la gestionarea reziduurilor plastice și la extinderea durabilității rețelei de drumuri.
„Are un preț absolut comparabil cu ceea ce este acum, dar va avea caracteristici de rezistență și fiabilitate mult mai mari. De exemplu, lucrările de mentenanță vor fi la patru ani ani, în loc de trei ani. Asta înseamnă 25 la sută câștig pe cheltuieli de mentenanță. Este o economie mare”, a mai spus, de asemenea, rectorul Puiu Lucian Georgescu, conform sursei citate anterior.