Standardul Euro 7, din nou ”sub microscop”: Ce se întâmplă cu mașinile viitorului
Opt țări ale UE, inclusiv Franța și Italia, s-au opus înăspririi standardelor actuale.
Țările Uniunii Europene dezbat un compromis care ar întârzia și slăbi reglementarea planificată Euro 7, care înăsprește limitele de emisii de gaze de evacuare pentru poluanți non-CO2, cum ar fi monoxidul de carbon și oxidul de azot.
Opt țări ale UE, inclusiv Franța și Italia, s-au opus unor reguli mai stricte, argumentând că producătorii de automobile sunt deja supuși stresului pentru a respecta interdicția planificată a blocului privind vânzarea de mașini noi care emit CO2 în 2035, pentru a reduce gazele cu efect de seră.
UE a înăsprit progresiv limitele de emisii ale vehiculelor rutiere de la primul set de reglementări, cunoscut sub numele de Euro 1, în 1992.
Producătorii de automobile europeni spun că Euro 7 – care urmează să intre în vigoare din 2025 – este prea costisitor, iar câștigurile de mediu ar fi neglijabile.
CEO-ul Stellantis, Carlos Tavares, a declarat că propunerile vor duce la prețuri mai mari pentru vehiculele mai mici, limitând libertatea de mișcare pentru gospodăriile mai sărace.
Spania, care deține președinția rotativă a UE, speră să prezinte proiectul de compromis la consiliul pentru competitivitate săptămâna viitoare, dar țările nu au ajuns încă de acord, au spus surse diplomatice.
În proiectul prezentat de Spania, termenele de implementare de la jumătatea anului 2025 pentru mașini și mijlocul anului 2027 pentru camioane ar fi amânate.
Noi dezbateri
Mașinile și camioanele mici vor trebui să respecte acum doar 24 de luni de la intrarea în vigoare a regulamentului și 48 de luni pentru autobuzele și camioanele de peste 3,5 tone.
Țările care fac eforturi pentru a slăbi limitele Euro 7 și-au exprimat îngrijorarea cu privire la „capacitatea de dezvoltare semnificativă și investițiile necesare, pe lângă cele care sunt deja puse în electrificare și beneficiile generale care vor fi obținute din abordarea propusă”, se arată în proiectul documentului.
Grupul de lobby pentru Transport și Mediu, cu sediul la Bruxelles, a criticat proiectul, spunând că țările „s-au prăbușit în amenințările producătorilor de automobile… condamnând oamenii la boli care pot fi evitate și la moarte prematură în deceniile următoare”.
„În această nouă propunere a Președinției spaniole: limitele de emisie pentru mașini au fost slăbite. Nicio modificare a limitelor de emisie pentru mașini și furgonete în comparație cu Euro 6, chiar și pentru motorina care are permisiunea să emită mai multă poluare cu NOx (oxid de azot) decât benzina, „, a scris T&E.
Mișcarea de reducere a regulilor privind emisiile vine în contextul în care inflația ridicată și îngrijorarea cu privire la costul reformei ecologice stimulează o reacție europeană împotriva vitezei tranziției.
Ministrul francez de Finanțe Bruno Le Maire a spus că UE ar trebui să renunțe la standardul Euro 7, deoarece ar costa pe producătorii de automobile europeni „bani inutili” într-un moment crucial de tranziție.
Odată ce țările UE vor conveni asupra poziției lor cu privire la Euro 7, vor intra în negocieri cu Parlamentul European cu privire la forma finală a acordului.