Noi scumpiri în industria alimentară. Motivul pentru care prețurile au crescut din nou
Au fost înregistrate noi scumpiri ale grâului, miercuri, în urma unui nou atac rusesc asupra regiunii Odesa, aflată în sudul Ucrainei.
Cotațiile grâului, o nouă creștere
Dronele kamikaze fără pilot de tip Shahed, fabricate în Iran, au fost folosite în acest incident, lovind cu precizie infrastructura esențială pentru producția și transferul de mărfuri destinate exportului. Silozurile de grâu au fost avariate în urma acestor atacuri, conform relatărilor de la Bloomberg.
În paralel, dronele ruse au extins acțiunile ofensive către regiunile situate pe malurile Dunării, generând izbucnirea unui incendiu la o facilitate de stocare a cerealelor.
Acesta a fost cel mai recent atac asupra căilor navigabile extrem de importante pentru ca exporturile Ucrainei să ajungă pe piețe, mai ales în contextul în care porturile de la Marea Neagră rămân indisponibile.
Pe piața bursieră a cerealelor de la Chicago, valorile future ale grâului au înregistrat o creștere de 0,6% miercuri. Această evoluție pozitivă are loc în ciuda recoltelor bogate obținute de producători de calibru, inclusiv Rusia.
Transportul pe căile navigabile, tot mai important
Totuși, presiunile asupra pieței au fost generate în acest an de abundența recoltelor, determinând o diminuare a prețurilor cu aproximativ 20% față de decembrie 2022.
În peisajul exporturilor de cereale ucrainene, transportul pe căile navigabile devine din ce în ce mai vital.
Înaintea retragerii Rusiei din acordul mediat de ONU pentru exporturile de cereale prin Marea Neagră, aproximativ o pătrime din totalul exporturilor de cereale ale Ucrainei erau expediate prin porturile de pe malurile Dunării.
În prezent, aceste porturi au dobândit statutul de artere principale pentru export, unde cerealele sunt încărcate pe barje și transportate la portul Constanța din România, aflat la Marea Neagră, de unde își continuă călătoria.
Potrivit unui raport emis de firma de consultanță UkrAgroConsult, peste 60% din exporturile de cereale ale Ucrainei se realizează prin intermediul Dunării, restul traseelor de transport fiind reprezentate de calea ferată sau transportul rutier.