Amenzi usturătoare pentru cei care fac aceste greșeli, după limitarea adaosurilor comerciale. Consiliul Concurenței, clarificări
Companiile care fac anumite greșeli în contextul limitării adaosurilor comerciale riscă să primească amenzi usturătoare ce pot ajunge la 10% din cifra de afaceri sau până la 2.500.000 de lei. Consiliul Concurenței a făcut clarificări pentru evitarea unor astfel de situații.
Greșelile pentru care pot fi date amenzi
Potrivit Consiliul Concurenței, conformarea la OUG 67/2023 referitoare la limitarea adaosurilor comerciale comportă o serie de riscuri concurențiale. Amenzile pentru eventualele încălcări sunt mai mari decât cele impuse de ordonanța plafonării prețurilor pentru 14 produse alimentare de bază.
Consiliul Concurenței a făcut clarificări pentru evitarea aplicării sancțiunilor. Acesta a explicat că într-un acord vertical, furnizorii pot impune un preț de revânzare maxim. Însă, dacă furnizorul combină un astfel de preț maxim de revânzare cu stimulente pentru aplicarea unui anumit nivel al prețului sau cu măsuri menite să descurajeze scăderea prețului de vânzare, aceasta poate reprezenta o restricție gravă a concurenței.
În plus, o restricție a concurenței poate apărea în cazul în care companiile schimbă între ele informații sensibile din punct de vedere comercial.
”Pentru minimizarea transparenței în piață, este important ca distribuitorii din lanț să nu transmită mai departe informații cu privire la propriile prețuri de achiziție sau propriile cote de adaos aplicate (procent sau valoare absolută).
Singura informație pe care un distribuitor o poate transmite mai departe altui distribuitor este adaosul maxim (exprimat în valoare absolută) pe care acesta din urmă îl poate practica, determinat în limitele OUG 67/2023”, a mai transmis Consiliul Concurenței.
Consiliul Concurenței, despre adaosul cumulat maxim pe lanțul de distribuție
Amintim că, potrivit ordonanței, cota de adaos comercial practicată în mod cumulat pe întregul lanţ de distribuţie, indiferent de numărul distribuitorilor de pe lanț, este de cel mult 5% faţă de preţul de cumpărare, la care se adaugă cheltuielile operaţionale.
Consiliul Concurenței a explicat că primul distribuitor din lanț care poate avea cumulat un adaos de 5% este cel care poate determina, în suma absolută, care este adaosul cumulat maxim pe lanțul de distribuție, fiind singurul care cunoaște prețul de achiziție de la procesator.
După ce își stabilește propriul adaos, acesta comunică următorului membru al lanțului de distribuție prețul său de vânzare și adaosul maxim pe care îl poate practica al doilea distribuitor, în sumă absolută, determinat în limitele ordonanței.