Apple are grijă de intimitatea utilizatorilor săi: ce-i obligă pe dezvoltatorii de aplicații
Apple se oprește cu „amprentarea”, cu noile reguli API App Store. Astfel, începând cu iOS 17, dezvoltatorii vor trebui să explice de ce folosesc anumite API-uri.
Apple va începe în curând să reprime aplicațiile care colectează date de pe dispozitivele utilizatorilor pentru a îi urmări (cunoscut și sub numele de „amprentare”), potrivit unui articol de pe site-ul său. Începând cu lansarea iOS 17, tvOS 17, watchOS 10 și macOS Sonoma, dezvoltatorilor de aplicații li se va cere să explice de ce folosesc așa-numitele API-uri. Aplicațiile care nu furnizează un motiv valid vor fi respinse începând din primăvara anului 2024.
Apple declară război urmăririi utilizatorilor săi
„Unele API-uri au potențialul de a fi utilizate greșit pentru a accesa semnalele dispozitivului, pentru a încerca să identifice dispozitivul sau utilizatorul, cunoscut și sub numele de amprentare (fingerprinting). Indiferent dacă un utilizator dă permisiunea unei aplicații de a îl urmări, amprentarea nu este permisă”, a scris Apple.
„Pentru a preveni utilizarea greșită a anumitor API-uri care pot fi utilizate pentru a colecta date despre dispozitivele utilizatorilor prin amprentare, va trebui să declarați motivele pentru care utilizați aceste API-uri în manifestul de confidențialitate al aplicației dvs”, le spune Apple dezvoltatorilor de aplicații.
Noile reguli ar putea crește rata de respingere a aplicațiilor, au spus unii dezvoltatori pentru 9to5Mac. De exemplu, un API numit UserDefaults se încadrează în categoria „motiv necesar”, dar, deoarece stochează preferințele utilizatorului, este folosit de o mulțime de aplicații.
Aplicațiile de amprentare pot folosi API-uri pentru a prelua caracteristicile smartphone-ului sau computerului tău, inclusiv rezoluția ecranului, modelul, sistemul de operare și multe altele. Apoi, poate prelua toate aceste informații și poate crea o „amprentă” unică, astfel încât să te poată identifica atunci când accesezi alte aplicații sau site-uri web.
Apple a declarat efectiv război urmăririi când a lansat iOS 14.5 în 2021, solicitând dezvoltatorilor să ceară permisiunea utilizatorilor înainte de a-i urmări. De când a apărut această funcție, doar 4% dintre utilizatorii de iPhone din SUA au fost de acord cu urmărirea aplicațiilor. Acum, încearcă să oprească amprentarea (numită și amprenta canvas), care a apărut pentru prima dată în zeitgeist-ul digital în urmă cu un deceniu. În 2018, Apple a spus că va aborda amprentarea pe macOS prin limitarea datelor pe care site-urile web le pot accesa în browserul său Safari, iar acum abordează problema și cu aplicațiile.