Se schimbă legea de la 1 ianuarie 2024. ANAF, mai puternic ca niciodată
Începând cu 1 ianuarie 2024, fiscalitatea românească va cunoaște modificări semnificative, deoarece se va implementa facturarea electronică obligatorie în relația comercială B2B (Business to Business).
Ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, tocmai a vorbit pe această temă, subliniind efectele benefice pe care RO e-Factura le va aduce în economia românească.
„Lupta împotriva combaterii fraudei şi a evaziunii fiscale intră într-o nouă etapă. Datorită unei decizii luate astăzi de Consiliului Uniunii Europene, de la 1 ianuarie 2024 facturarea electronică va fi obligatorie în ţara noastră pentru toate tranzacţiile între firme.
Faptul că facturarea electronică asigură o înregistrare precisă şi verificabilă a tranzacţiilor comerciale facilitează procesul de verificare şi audit. Aşa ne asigurăm că tranzacţiile sunt conforme cu reglementările fiscale şi nu au fost manipulate în mod fraudulos”, a transmis oficialul.
Lege nouă de la 1 ianuarie 2024. Ce legătură are ANAF
Conform explicațiilor specialiștilor Pwc România, România a primit autorizarea din partea Consiliului Uniunii Europene de a introduce obligația de a emite numai facturi electronice în relația comercială B2B (Business to Business). Astfel, doar documentele în format electronic vor mai fi acceptate ca facturi de către administrația fiscală din România.
„În contextul tuturor măsurilor de digitalizare a administrației fiscale, autoritățile din România și-au exprimat în numeroase rânduri intenția de a introduce obligația raportării facturilor electronice prin sistemul RO e-Factura.
Dacă ne întrebăm care este impactul principal la nivelul fiecărei companii din România, răspunsul ar fi că acestea pot emite în continuare facturile din sistemele lor informatice în relația B2B, dar facturile trebuie să fie în format .xml și să conțină toate elementele obligatorii, urmând ca transmiterea acestora către beneficiar să fie efectuată prin platforma RO e-factura”, explică sursa citată.
Tot specialiștii mai notează că, în acest context, după implementarea SAF-T, companiile din România urmează să-și adapteze sistemele interne pentru a emite facturile electronice și a le transmite prin RO e-Factura. Acest proces ar presupune o serie de analize interne, modificări de ordin tehnic, alocarea de resurse umane, dezvoltarea sau contractarea unor aplicații, precum și de resurse financiare suplimentare.