Industria auto din România are motive de bucurie: ce arată datele
Înmatriculările de autoturisme noi au crescut în România cu 25,4%, în primele şase luni din 2023 faţă de aceeaşi perioadă din anul anterior, iar maşinile “electrificate” au înregistrat un salt de 34,5% şi o cotă de piaţă de 21,9%, arată o statistică a Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile.
Conform datelor publicate, în clasamentul primelor zece mărci de autoturisme şi autovehicule comerciale, în primul semestru al acestui an conduce Dacia – cu 24.734 de unităţi, urmată de Renault (7.773), Toyota (5.469), Ford (5.319), Volkswagen (5.201), Skoda (4.990), Hyundai (4.785), Mercedes-Benz (4.503), BMW (2.328) şi Suzuki (2.327), arată Economedia.
Autoturismele, care reprezintă aproximativ 84% din total piaţă, au înregistrat, la nivelul lunii iunie 2023, un volum de 12.993 de unităţi, cu 18,9% mai mult decât în intervalul similar din 2022.
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în perioada analizată, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 0,2% comparativ cu cota deţinută în perioada similară din 2022, până la o pondere de 64,9%. Totodată, autoturismele echipate cu motoare diesel au înregistrat o scădere de 1,3%, de la an la an, şi deţin o cotă de 13,2% din total.
La categoria autoturismelor “electrificate”, cota de piaţă a ajuns, după primele şase luni ale anului în curs, la 21,9%, peste ponderea de 8,7% deţinută de motoarele diesel.
Potrivit APIA, autoturismele full electrice deţin o cotă de 9,6% din piaţă, iar achiziţiile din această categorie au crescut considerabil (+34,5%), raportat la primul semestru din 2022. În acest context, se înregistrează o creştere importantă a autoturismelor 100% electrice (+57%) şi a celor plug-in hybrid (+46,9%).
Creștere puternică
Din ianuarie şi până la finele lunii iunie 2023, în topul celor mai vândute autoturisme electrice conduce Dacia Spring – cu 3.266 de unităţi şi o creştere de 36,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Pe locurile următoare se află: Tesla Model Y – cu 637 de unităţi şi o creştere de unsprezece ori, Renault Megane (483 de unităţi, plus de 120 de ori), Tesla Model 3 (406 unităţi, +45,5%) şi Volkswagen e-UP! (323 de unităţi, +54,5%), conform sursei citate.
Pe segmentul autoturismelor Plug-in, Ford Kuga se află pe prima poziţie cu 409 unităţi şi un salt 96,6% comparativ cu primul semestru din 2022, urmată de Mercedes-Benz GLE (171 de unităţi, +19,6%), Renault Captur (168 de unităţi, +41,2%), Mazda CX-60 (161 de unităţi, fără înmatriculări în 2022) şi Hyundai Tucson (149 de unităţi, +23,1%).
În acelaşi timp, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc în Top 3: Toyota Corolla – cu 1.041 de unităţi, în scădere cu 13,5% faţă de 2022, Toyota C-HR (865 de unităţi, – 12,4%) şi Toyota Yaris Cross (795 de unităţi, +145,4%).
Statistica APIA evidenţiază faptul că, în primele şase luni ale anului curent, cele mai multe achiziţii de autoturisme au fost realizate de către juridice (58%), iar diferenţa de 42% le revine persoanelor fizice.