Industria auto este față în față cu o nouă criză: ce se întâmplă cu mașinile electrice
Industria vehiculelor electrice a debutat oficial după ce Tesla a lansat primul său vehicul electric în 2008 – Tesla Roadster.
De când a urmat lupta pentru dominația globală pe piață, mizele devin din ce în ce mai dure pe măsură ce producătorii de automobile se luptă pentru cota de piață și resurse. Trecerea la vehiculele electrice este destul de încurcată. Inițial, părea un efort global colectiv de a lupta împotriva schimbărilor climatice. Totuși, pe măsură ce industria progresează, începe să pară un joc de putere între liderii industriei globale și guvernul chinez.
Trecerea ecologică ar fi putut fi cea mai bună soluție pentru a preveni poluarea în orașe și a reduce utilizarea combustibililor fosili în scădere. Cu toate acestea, materiile prime necesare pentru dezvoltarea vehiculelor electrice sunt din ce în ce mai rare.
În timpul pandemiei globale, producătorii de automobile au suferit greul penuriei de cipuri la nivel mondial, ceea ce a dus la probleme cu lanțul de aprovizionare. La câțiva ani după pandemie, oamenii din industrie avertizează că ar putea exista o altă lipsă de litiu – o materie primă folosită pentru dezvoltarea bateriilor de mașini electrice.
Amenințați de deficitul paralizant, producătorii de mașini se grăbesc să-și blocheze proviziile de „aur alb” într-o competiție împovărată din punct de vedere politic și ecologic din China, Nevada și Chile.
În mod ideal, un producător auto ar contracta un vânzător pentru a-și procura materiile prime necesare producției de vehicule, inclusiv cuprul. Dar valurile se schimbă după ce General Motors și compania-mamă a BYD din China au făcut ceva neobișnuit și au mers direct la sursă, obținând mize la mineri de litiu.
O altă criză?
Alți producători de automobile se asigură investind în rafinarea litiului sau întreprinderi care reciclează litiul din bateriile uzate.
Odată cu trecerea la termenul limită de producție a vehiculelor electrice care se apropie, o lipsă de provizii de litiu ar fi paralizantă pentru producătorii de mașini care trebuie să crească vânzările de zeci de milioane de mașini în fiecare an. În ianuarie, General Motors a anunțat planuri de a face o investiție de capital de 650 USD cu litiu.
Pentru a-și atinge obiectivele ambițioase de producție de vehicule electrice pentru 2023 și mai departe, producătorul auto american va înființa patru fabrici de producție de baterii (în parteneriat cu LG) și va investi în cea mai mare companie minieră de litiu din America de Nord.
Volkswagen și Honda lucrează, de asemenea, pentru a-și reduce nevoia de litiu proaspăt extras prin formarea de întreprinderi de reciclare. În martie, Honda a încheiat un acord cu specialistul american în reciclare a bateriilor Ascend Elements pentru a asigura o aprovizionare constantă de baterii litiu-ion reciclate pentru flota sa electrică din SUA.
Chiar dacă producția mondială de litiu este pe cale să se tripleze în următorii zece ani, creșterea vânzărilor și a cererii de vehicule electrice (care a crescut cu 55% în 2022) amenință să depășească producția.
În plus, incertitudinea minereului prețios apare ca un alt conflict în relațiile tensionate dintre SUA și China, a informat AP News.
Alte țări producătoare de litiu, inclusiv Chile, Indonezia și Zimbabwe, își maximizează rentabilitatea zăcămintelor de minerale prețioase ale industriei, cerând minerilor să investească în rafinare și procesare înainte de a putea exporta.