Cazul ”Dieselgate” a ajuns la final: producătorii auto trebuie să returneze sume fabuloase proprietarilor
A fost pronunțată cea mai importantă hotărâre din procesul Dieselgate.
VW, Mercedes și alții ar putea datora proprietarilor între 5% și 15% din prețul de achiziție al vehiculului lor, a decis cea mai înaltă instanță din Germania.
Producătorii de automobile trebuie să plătească despăgubiri pentru vehiculele diesel echipate cu dispozitive ilegale de control al emisiilor, a decis luni cea mai înaltă instanță federală din Germania, într-un caz care ar putea costa Grupul Volkswagen, Mercedes-Benz și alții milioane de euro.
Companiile le-ar putea datora proprietarilor între 5% și 15% din prețul de achiziție al vehiculului lor, a decis instanța, într-un dosar împotriva VW, mărcii sale Audi și Mercedes, care are implicații pentru procese similare.
Judecătorul a anulat respingerile anterioare de către instanțe ale unor astfel de cereri și le-a trimis înapoi curților de apel. Era la latitudinea producătorilor de automobile să demonstreze că așa-numitele dispozitive de înfrângere erau funcționale și nu ilegale, a spus ea.
Dispozitivele de înfrângere sunt mecanisme sau software care pot modifica nivelurile de emisii ale vehiculelor, ceea ce duce la numeroase dispute în instanță privind dacă producătorii le folosesc necorespunzător pentru a masca adevăratele niveluri de poluare ale vehiculelor lor.
Victorie uriașă pentru proprietari
Producătorii de automobile susțin că dispozitivele, care sunt pornite doar la anumite temperaturi, sunt necesare pentru a proteja motorul și sunt în conformitate cu legea.
Întrebat despre hotărâre, VW a spus că dispozitivele sale de înfrângere nu sunt ilegale și, ca atare, este convinsă că instanțele vor continua să respingă orice cerere de despăgubire.
Mercedes a susținut că autoritățile europene au considerat astfel de ferestre de temperatură ca fiind permise până în iulie anul trecut și, ca atare, utilizarea lor nu poate fi considerată neglijență.
Dar instanțele europene susțin din ce în ce mai mult proprietarii de mașini și grupurile de mediu care solicită rechemarea și compensarea vehiculelor cu astfel de dispozitive, o mahmureală costisitoare din scandalul industriei diesel din 2015, care s-a centrat pe Volkswagen, într-un moment în care este sub presiune să se concentreze asupra trecerea la vehiculele electrice.
Decizia de luni a reprezentat o schimbare față de poziția anterioară a instanței, potrivit căreia producătorii de mașini puteau fi taxați doar dacă instalau intenționat un dispozitiv ilegal, după ce Curtea Europeană de Justiție a decis că proprietarilor li se datorează despăgubiri chiar și în cazurile în care prejudiciul adus reclamanților a fost cauzat din neglijență.