20 iun. 2023 | 14:55

Polonia a reușit să reducă cu 50% numărul deceselor din accidentele auto în 11 ani

ULTIMA ORĂ
Polonia a reușit să reducă cu 50% numărul deceselor din accidentele auto în 11 ani

Polonia a reușit să reducă la jumătate numărul deceselor provocate de accidentele rutiere, în ultimii 11 ani. Dar parcul auto al țării europene este unul foarte mare, în timp ce vitezele maxime permise pe autostradă sunt printre cele mai ridicate din Europa.

Polonia, campioană la reducerea deceselor cauzate de traficul auto

În 2011, numărul deceselor pe șoselele din Polonia era de 4.189, iar în 2022 a fost de 1.883. Anul trecut a fost primul în care numărul deceselor în accidente auto a fost de sub 2000.

În comparație, în România au fost peste 2.000 de accidente în 2011 și 2012. În ultimii ani, media a fost în jur de 1700, iar în 2022 au fost 1.634 de decese din cauza accidentelor auto, cel mai mic număr din ultimii zece ani.

Polonia dețin un parc auto de peste 25 de milioane de autoturisme, de trei ori mai mare decât cel al României. Aproximativ 45% dintre mașini sunt pe benzină, 40% sunt diesel și peste 13% sunt pe GPL.

Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor (ETSC) a acordat pentru prima dată Poloniei premiul Indexul de performanță în materie de siguranță rutieră (PIN) 2023.  

Țara a redus numărul deceselor pe șosele cu 47% între 2012 și 2022, o rată depășită doar de Lituania, câștigătoarea de anul trecut.  Reducerea medie a UE a fost de 22%. 

Mortalitatea rutieră (numărul de decese rutiere pe cap de locuitor) s-a situat anul trecut în Polonia la 50 la un milion, în scădere de la 93 la un milion în 2012.  

Mortalitatea din 2022 a fost mai bună decât cea din Italia (54 la un milion). Norvegia a avut cele mai sigure drumuri din Europa (21 la un milion), urmată de Suedia (22 la un milion).

O nouă analiză publicată de ETSC arată că numărul deceselor rutiere în UE a crescut cu 4% anul trecut, ajungând la 20 679.  

Acest număr este totuși cu 9% mai mic decât în 2019, ultimul an înainte ca pandemia Covid-19 să modifice dramatic volumul traficului.  

Cu toate acestea, ETSC avertizează că ar fi fost nevoie de o scădere de 17,2% din 2019 pentru a rămâne pe drumul cel bun în vederea atingerii obiectivului UE și al ONU de a reduce la jumătate numărul de decese rutiere până în 2030. 

Pe ce criterii a luat premierul

Pe lângă reducerea substanțială a numărului de decese rutiere, juriul de experți al ETSC a citat mai multe elemente-cheie în decizia de a acorda premiul din acest an Poloniei:

  • Programul național cuprinzător de siguranță rutieră 2021-2030 al Poloniei, care stabilește obiective de reducere cu 50% atât a numărului de decese, cât și a răniților grav;
  • un program de infrastructură rutieră sigură pe scară largă, cu o durată de patru ani;
  • Extinderea rețelei de radare de viteză și de radare de măsurare a timpului de depășire a distanței;
  • o creștere a controalelor de control al conducerii sub influența alcoolului cu 19 % în medie în fiecare an între 2010 și 2019;
  • Introducerea sistemului „coridorului de urgență” pentru a permite accesul vehiculelor de urgență la locurile de coliziune de pe autostrăzi. 

ETSC spune că limitele de viteză și vitezele observate ale vehiculelor în Polonia sunt încă prea mari.  

Viteza maximă de 140 km/h pe autostrăzi este cea mai mare din UE, cu excepția Germaniei.  ETSC a salutat decizia de a elimina limitele de viteză mai mari pe timp de noapte în zonele urbane, care a fost înlocuită cu o limită permanentă de 50 km/h în 2021.  

Cu toate acestea, ETSC spune că Polonia ar trebui să ia în considerare și limitarea vitezei la 30 km/h pe drumurile folosite de pietoni și bicicliști în zonele urbane