Vești bune pentru Microsoft: ce a decis Uniunea Europeană despre afacerea cu Activision
Acordul se confruntă în continuare cu o luptă dificilă în SUA și Marea Britanie.
Microsoft a depășit un obstacol semnificativ în încercarea de a cumpăra Activision Blizzard pentru 68,7 miliarde de dolari. După cum era de așteptat, Uniunea Europeană a ștampilat achiziția. Comisia Europeană (brațul executiv al UE) a declarat că Microsoft va trebui să asigure respectarea deplină a angajamentelor pe care le-a luat de a-și oferi jocurile pe alte platforme, în special pe serviciile de jocuri în cloud.
Activision nu oferă încă titlurile sale pe serviciile de jocuri în cloud. Autoritățile de reglementare ale CE au stabilit că piața de streaming a jocurilor este relativ mică în situația în care stau lucrurile, iar disponibilitatea jocurilor Activision pe platformele cloud ar putea ajuta să se dezvolte. Dacă Microsoft ar oferi jocuri Activision exclusiv pe propriul serviciu cloud, asta ar fi putut afecta concurența, a spus UE.
Microsoft a semnat contracte pe 10 ani cu Nintendo și servicii de jocuri în cloud, cum ar fi NVIDIA GeForce Now și Boosteroid, pentru a-și face propriile jocuri și Activision disponibile pe ele. Ca atare, autoritățile de reglementare au declarat că angajamentele Microsoft „abordează pe deplin preocupările legate de concurență identificate de Comisie și reprezintă o îmbunătățire semnificativă pentru jocurile în cloud în comparație cu situația actuală”.
Contracte cu mai multe companii
„Jocurile video atrag miliarde de utilizatori din întreaga lume. Într-o industrie atât de dinamică și în creștere rapidă, este crucial să protejăm concurența și inovația. Decizia noastră reprezintă un pas important în această direcție, prin aducerea jocurilor populare Activision pe mai multe dispozitive și consumatorii decât înainte, datorită streamingului de jocuri în cloud”, a declarat șefa de competiție a CE, Margrethe Vestager. „Angajamentele oferite de Microsoft vor permite pentru prima dată transmiterea în flux a unor astfel de jocuri în orice serviciu de streaming de jocuri cloud, sporind concurența și oportunitățile de creștere.”
„CE a desfășurat un proces extrem de amănunțit și deliberat pentru a obține o înțelegere cuprinzătoare a jocurilor de noroc. În consecință, au aprobat fuziunea noastră cu Microsoft, deși au necesitat remedii stricte pentru a asigura o concurență puternică în industria noastră în creștere rapidă”, a declarat CEO-ul Activision, Bobby Kotick. „Intenționăm să ne extindem semnificativ investițiile și forța de muncă în întreaga UE și suntem încântați de beneficiile pe care tranzacția noastră le aduce jucătorilor din Europa și din întreaga lume.”
Autoritatea pentru Concurență și Piețe (CMA) din Marea Britanie a blocat achiziția Activision luna trecută din cauza temerilor că ar oferi Microsoft o poziție dominantă pe piața jocurilor în cloud, deși nu crede că preluarea ar reprezenta o amenințare la adresa concurenței pe console. Microsoft face apel la decizia CMA. Acest proces este probabil să dureze luni pentru a se rezolva.
Ca răspuns la decizia UE, CMA a susținut afirmația că Microsoft ar avea încă prea multă putere în spațiul jocurilor în cloud. „Propunerile Microsoft, acceptate astăzi de Comisia Europeană, ar permite Microsoft să stabilească termenii și condițiile pentru această piață pentru următorii 10 ani”, a scris CMA pe Twitter. „Ar înlocui o piață liberă, deschisă și competitivă cu una supusă reglementării continue a jocurilor pe care le vinde Microsoft, a platformelor către care le vinde și a condițiilor de vânzare”.
Microsoft nu are de ce să renunțe la Sony
Pe partea de consolă a ecuației, UE a stabilit că „Microsoft nu ar avea niciun stimulent să refuze să distribuie jocurile Activision către Sony”. A menționat că Sony este cel mai mare distribuitor de jocuri pentru consolă din lume și că în Spațiul Economic European (SEE), există patru PlayStation-uri pentru fiecare Xbox vândut. CE sugerează că acest lucru ar oferi Microsoft „stimulente puternice” pentru a continua să ofere jocuri Activision pe PlayStation.
Chiar și așa, dacă Microsoft ar scoate titluri Activision de pe platformele Sony, „acest lucru nu ar afecta în mod semnificativ concurența pe piața consolelor”, potrivit UE. „Chiar dacă Call of Duty este jucat în mare parte pe consolă, este mai puțin popular în SEE decât în alte regiuni ale lumii și este mai puțin popular în SEE în genul său, în comparație cu alte piețe”, a spus blocul. „Prin urmare, chiar și fără a putea oferi acest joc specific, Sony și-ar putea folosi dimensiunea, catalogul extins de jocuri și poziția pe piață pentru a evita orice încercare de a-și slăbi poziția competitivă.”
O mare parte din discursul legat de achiziție s-a concentrat pe Call of Duty și cât de dornic a fost Sony să oprească Microsoft să facă această serie exclusivă pentru platformele sale (ceva ce spune Microsoft că nu are sens să facă). Se spune că jocurile Call of Duty contribuie cu sute de milioane de dolari la rezultatul final al Sony în fiecare an, dar jocurile în cloud au fost cel mai mare punct de blocare pentru autoritățile de reglementare din Marea Britanie și UE.
În decembrie, Comisia Federală pentru Comerț din SUA a dat în judecată pentru a bloca acordul din cauza temerilor că „ar permite Microsoft să suprime concurenții consolelor sale de jocuri Xbox și a conținutului său de abonament în creștere rapidă și a afacerii de jocuri în cloud”. O audiere în acest caz este programată pentru 2 august. Deși Microsoft și Activision Blizzard se confruntă cu o luptă grea pentru a împinge afacerea în SUA și Marea Britanie.