Șoferii din România trebuie să știe: modificarea la nivel european care schimbă șofatul după 70 de ani
Uniunea Europeană pregătește un set de măsuri restrictive pentru șoferii cu vârste peste 70 de ani.
Dacă propunerile sunt adoptate, atunci seniorii ar putea fi obligați să-și demonstreze în mod regulat capacitatea de a conduce.
Asociațiile de pensionari din Austria au luat deja atitudine: spun că nu persoanele în vârstă provoacă cele mai multe accidente, conform stirileprotv.ro.
În Viena s-a petrecut, în urmă cu ceva vreme, un accident tragic: un copil a murit lovit de o mașină condusă de un șofer de 90 de ani.
Pensionarul le-a spus polițiștilor că a încurcat frâna cu accelerația. Bătrânul avea chiar foi lipite pe bord, cu instrucțiuni pentru fiecare buton sau indicator. Pentru ca așa ceva să nu se mai întâmple, Uniunea Europeană vrea să introducă noi reglementări potrivit cărora șoferii peste 70 de ani vor fi nevoiți să dovedească, la fiecare cinci ani, că pot stăpâni mașina, iar permisul va fi unul temporar, nu permanent.
Surprinzător, cei afectați nu sunt de acord cu modificarea
Peter Kostelka, Pensioners’ Association Austria: „(Pensionarii), în mod obișnuit, conduc mai atent, mai prudent. Provoacă mai puține accidente. Și acum ar trebui să fie puși să dea examen de conducere o dată la fiecare doi sau trei ani. Nu e drept, e discriminare pe baza vârstei”.
Însă clubul automobiliștilor din Austria spune că pensionarii prezintă un risc major pe șosele, pentru că medicamentele pe care le iau mulți dintre ei afectează capacitatea de a conduce.
Christian Gratzer, Verkehrsclub Österreich: „Dacă ne uităm la grupul oamenilor mai în vârstă, de exemplu, care au mai multe șanse să ia medicamente, e important ca medicii și farmaciștii să scoată în evidență că acest lucru poate avea efecte secundare”, arată sursa citată.
În Austria, de exemplu, pensionarii nu sunt cei mai periculoși șoferi. Potrivit statisticilor, fiecare al patrulea accident e provocat de o persoană sub 24 de ani, în timp ce doar pentru unul din 15 este responsabil un pensionar.
Martin Hoffer, Chief Legal Officer ÖAMTC: „Atunci când ridici problema capacității de a conduce, nu se pune problema vârstei, ci a dorinței de a-ți asuma riscuri, a îndemânării, controlului asupra mașinii și vorbim totodată despre experiență și despre capacitatea fiecărei persoane de a-și gestiona slăbiciunile. Este, desigur, o diferență între generații”.
Va mai dura, însă, ceva vreme până când noile norme europene vor intra în vigoare. Uniunea Europeană va lăsa la latitudinea fiecărui stat modul în care acestea vor fi aplicate.