Mașinile electrice și infrastructura: cum influențează stațiile de încărcare adopția noilor vehicule
La nivel global, există aproximativ 10 mașini electrice per încărcător public. Dar multe țări din Europa au mult mai puține încărcătoare publice.
Lumea trebuie să treacă de la benzină la mașini electrice.
Dacă vehiculele electrice (EV) pot călători suficient de departe cu o singură încărcare – „autonomia” lor – este o anxietate pe care o au oamenii.
O preocupare conexă este dacă țările au infrastructura pentru a face față unui boom al vehiculelor electrice.
Oamenii au nevoie de stații unde să își poată încărca mașinile. Problema se punde dacă au reușit țările să implementeze încărcătoare suficient de rapide pentru a ține pasul cu creșterea vânzărilor?
La nivel global, încărcătoarele publice au ținut pasul cu creșterea vehiculelor electrice
În primul rând, avem nevoie de câteva definiții de bază. Există câteva moduri prin care oamenii își încarcă vehiculele electrice. Mulți oameni își încarcă mașina acasă; un pic ca și cum ai încărca un laptop sau un telefon dar, evident, folosind mult mai multă energie electrică.
Alții folosesc încărcătoare private la locul lor de muncă sau într-o locație similară în care utilizatorii sunt limitați la un grup selectat.
Opțiunea finală este utilizarea unui încărcător public. Acestea sunt puncte de încărcare pe care le-ai găsi în parcări, de-a lungul drumurilor, în stațiile de service și în afaceri precum supermarketuri și restaurante. Oricine le poate folosi.
Aici ne vom concentra pe punctele de încărcare publice. Datele sunt limitate cu privire la numărul de persoane care folosesc în schimb încărcarea acasă și la locul de muncă.
Când spun „puncte de încărcare” mă refer la numărul de prize care pot încărca vehiculele în același timp. Nu vorbesc despre locații sau stații de încărcare, care pot avea multe prize din care să se încarce.
Să ne uităm apoi la încărcătoarele publice la nivel global. Ele sunt dislocate rapid, în 2021, au existat 1,8 milioane de încărcătoare publice, ceea ce reprezintă o dublare față de doar doi ani înainte.
Vânzările de vehicule electrice au crescut, de asemenea, rapid în acest timp. În cei doi ani, din 2019 până în 2021, numărul de vehicule electrice de pe drum s-a dublat aproximativ de la 7,5 la 16 milioane.
Aceasta înseamnă că lansarea încărcătoarelor publice aproape a ținut pasul cu creșterea vehiculelor electrice. În ultimii 5 ani, acesta a oscilat în jurul valorii de 8 până la 10 vehicule electrice pentru fiecare încărcător public.
Încărcătoare publice pentru fiecare mașină electrică
Este timpul să ne uităm la modul în care acest raport dintre vehiculele electrice și încărcătoarele publice variază în întreaga lume. Nu uita, media mondială este 9.
Multe țări au mai multe mașini pe încărcător. Danemarca și Norvegia au mai mult de 30. Marea Britanie are 20, iar SUA 18.
De fapt, majoritatea țărilor au un raport mai mare decât media globală. Asta pentru că este puternic influențată de China, care are un raport mai mic de doar 7.
Coreea de Sud se află în partea de jos a listei cu doar 2 mașini per încărcător.
Tin țările pasul cu creșterea vânzărilor de mașini electrice?
Aceste țări nu au avut întotdeauna un raport ridicat EV-încărcător.
Este obișnuit ca țările să înceapă cu un raport foarte scăzut. Puțini oameni vor cumpăra un vehicul electric atunci când nu există infrastructură publică pentru el. Țările trebuie să instaleze niște încărcătoare publice înainte ca oamenii să ia în considerare cumpărarea unui vehicul electric. În primele zile, o țară va avea un număr bun de încărcătoare înainte ca multe vehicule electrice să fie pe drum.
Dar cu timpul, vânzările de mașini cresc și acest raport crește.
În graficul de mai jos vedem schimbarea acestui raport în diferite țări. În rândul de jos vedem că economiile din Asia de Est au reușit să țină pasul. China, Coreea de Sud și Japonia au păstrat un raport EV-încărcător scăzut, sub 10.
Compară acest lucru cu tendințele din Europa. În multe țări europene, acest raport a crescut foarte mult în ultimii ani. Asta înseamnă că vânzările de vehicule electrice depășesc creșterea punctelor de încărcare.
Ce țări sunt lideri în ceea ce privește încărcările rapide?
Numărul total de încărcătoare publice ne oferă o bună indicație asupra densității și creșterii infrastructurii EV. Dar nu toate încărcătoarele sunt create la fel. Unele vă pot încărca mașina în mai puțin de o oră, altele pot dura 12 ore sau mai mult pentru a obține o încărcare completă.
Agenția Internațională pentru Energie (IEA) împarte încărcătoarele în două tipuri.
- Încărcătoarele „lente” au o putere de 22 kilowați (kW) sau mai puțin. Acestea tind să dureze aproximativ 8 până la 10 ore pentru a se încărca, deși cele cu cote mai mici pot dura mai mult de 12 ore. Încărcătoarele lente sunt ideale pentru șoferii care își încarcă mașinile peste noapte sau în timpul zilei în timp ce sunt la serviciu. Încărcarea lentă tinde să fie mai ieftină, iar majoritatea experților sunt de acord că timpii lungi de încărcare – cu o acumulare mai mică de căldură – tind să protejeze sănătatea bateriei.
- Încărcătoarele „rapide” au o putere mai mare de 22 kW. Mulți pot încărca o mașină în doar câteva ore. Unele încărcătoare rapide pot duce o mașină la 80% în mai puțin de 30 de minute. Încărcătoarele rapide au, evident, o mulțime de beneficii pentru încărcarea publică. Pentru călătoriile lungi, oamenii își pot încărca complet mașina în timpul unei opriri de o oră. Sau în timpul unei călătorii la supermarket.
Dacă încărcătoarele sunt „rapide”, ar trebui să ai nevoie de mai puține dintre ele. Mai degrabă decât un șofer care ține încărcătorul ocupat timp de 10 ore, își poate încărca mașina în câteva ore și o poate pune la dispoziție pentru următorul șofer.
Unele țări investesc masiv în încărcătoare rapide
Brazilia și India conduc topul, dar nu au încărcătoare rapide aproape deloc.
La nivel global, acest raport este de aproximativ 30 de vehicule electrice pe încărcător rapid. Acesta este de aproximativ 3 ori raportul dintre încărcătoarele totale, ceea ce înseamnă că încărcătoarele 1-în-3 sunt rapide.
Africa de Sud, Chile, Coreea de Sud și China investesc cel mai mult în încărcarea rapidă. Proporțiile lor sunt toate sub media globală.
O altă modalitate de a analiza aceste date este să întrebi ce procent din încărcătoarele publice se încarcă rapid.
La nivel global, așa cum am estimat mai devreme, unul din trei încărcătoare sunt rapide. În 2021, mai mult de 40% din mașinile din China s-au încărcat rapid.
Unul din trei încărcătoare din Norvegia este rapid, ceea ce îl face liderul european. Acest lucru oferă o oarecare contrară față de creșterea rapidă a raportului EV-încărcător pe care am văzut-o mai devreme. Un raport mare EV-încărcător este o problemă mai mică dacă acele încărcătoare pot reumple trei mașini în timpul necesar unui încărcător standard pentru a încărca o singură mașină.
În Statele Unite și în majoritatea țărilor din Europa, 10% până la 20% dintre încărcătoare sunt rapide.
În cele din urmă, ne putem uita la modul în care instalarea încărcătoarelor rapide și lente se schimbă în timp. Încărcătoarele rapide au început să câștige teren abia în ultimii ani. Erau rare înainte de 2019. Dar, în multe țări, încep să se impună.
Ei iau o pondere tot mai mare din total în China. Africa de Sud – în ciuda faptului că are un număr foarte mic de încărcătoare în general – pare să le sprijine puternic. Același lucru este valabil și pentru Norvegia.
Olandezii par să fie mai puțin pasionați, încărcătoarele rapide fiind încă doar o parte de 3% din total.
Aceste numere sunt importante. Țările cu mai puține încărcătoare rapide vor avea nevoie de un raport EV-încărcător mai bun (mai scăzut) pentru a oferi aceeași calitate a infrastructurii EV.
Ce țări au „suficiente” stații de încărcare pentru vehicule electrice?
Ar fi bine să dăm un răspuns definitiv cu privire la ce țări au încărcătoare „suficiente” și care sunt în urmă. Din păcate, acest lucru nu este posibil, cel puțin nu fără anumite avertismente.
Uniunea Europeană a încercat să stabilească un standard pentru raportul EV-încărcător în 2014. În directiva sa privind infrastructura pentru combustibil alternativ, a recomandat ca toate țările UE să aibă un raport mai mic de 10.
Cam asta este media globală. China, Coreea de Sud și Japonia ar îndeplini toate această recomandare. Dar majoritatea țărilor din Europa nu o fac, doar Țările de Jos și Grecia au avut un raport mai mic de 10 în 2021.
Asta ar sugera că cea mai mare parte a Europei nu are „suficiente” puncte de încărcare publice. Dar acest raport simplu ratează un context cheie. Primul este cât de multe dintre acele puncte de încărcare sunt „rapide”. Grecia și Țările de Jos ar putea îndeplini recomandarea UE pe baza încărcătoarelor totale, dar nu au încărcătoare rapide. Dacă încărcătoarele publice se încarcă rapid, poți menține un raport mult mai mare și încă ai „destul”.
De asemenea, acest raport nu ține cont de geografia țării, cultura și contextul de conducere. Putem vedea cum cererea pentru încărcătoare publice poate varia atât de mult comparând orașele din întreaga lume.
Orașele
Multe orașe din SUA, cum ar fi San Jose, San Francisco și Los Angeles, au adăugat o mulțime de vehicule electrice fără a adăuga multe încărcătoare publice.
Aceasta pare a fi o problemă, dar s-ar putea să nu fie. Mulți oameni din aceste orașe locuiesc în case cu garaj. Ei își pot încărca mașinile acasă. De asemenea, își folosesc mașinile pentru a face naveta la locul de muncă și multe dintre locurile lor de muncă au puncte de încărcare. Majoritatea șoferilor își încarcă mașinile acasă sau la serviciu, astfel încât să nu aibă nevoie de încărcătoare publice pe marginea drumului sau în parcările publice.
Comparați asta cu Amsterdam, Londra sau Paris – orașe cu densitate mare în care mulți oameni locuiesc în apartamente fără garaj sau priză pentru a încărca acasă. De asemenea, este mult mai puțin probabil să-și folosească vehiculele electrice pentru a face naveta la serviciu; merg cu bicicleta sau iau transportul public în schimb. Cererea de încărcătoare publice va fi mult mai mare.
Când vine vorba de a avea „suficiente” încărcătoare, contextul contează foarte mult.
Ceea ce este adevărat pentru San Jose, San Francisco și LA este probabil adevărat pentru SUA în general. Are o densitate geografică mai mică, mai multe zone suburbane și mult mai mulți oameni conduc până la locul de muncă. Încărcarea la domiciliu și la locul de muncă va fi mai populară, astfel încât cererea pentru încărcătoare publice ar putea fi mai mică. Acest lucru se aplică cel puțin infrastructurii din oraș; SUA ar putea avea nevoie de mai multe încărcătoare publice pe autostrăzi, deoarece conducerea pe distanțe lungi este mai populară decât în multe țări europene.
Pentru a înțelege dacă țările și orașele au o infrastructură de încărcare suficientă, trebuie să luăm în considerare aceste încărcătoare în contextul încărcării la domiciliu și la locul de muncă. Dar aceste date sunt rareori disponibile. Acest lucru este rău pentru că înseamnă că guvernele nu pot înțelege dacă există decalaje mari de infrastructură și unde sunt acestea.
Pe măsură ce lumea se îndreaptă rapid către vehiculele electrice, acest lucru este mai important ca niciodată.