03 apr. 2023 | 15:23

Cum face ANAF controale în 2023: au schimbat foaia, ca să prindă mai ușor „șmecherii” cu evaziune și alte „belele”

ACTUALITATE
Cum face ANAF controale în 2023: au schimbat foaia, ca să prindă mai ușor

În ultimele luni, Fiscul și-a schimbat abordarea și a devenit mult mai activ, dar și mai interesat să-și extindă verificările către domenii de activitate noi, ce de-abia acum prind contur la noi în țară. Un exemplu veritabil în acest sens este mediul online, unde inspectorii intră puternic și urmăresc românii ce câștigă bani virtual.

Ei bine, noutățile legate de Fisc în 2023 sunt mult mai ample. De exemplu, asistăm și la o schimbare de paradigmă în privința modalității în care se efectuează verificările inspectorilor.

Se pare că vremurile în care mersul în teren era literă de lege au cam apus. Acum, pe fondul digitalizării și tehnologizării instituției, inspectorii au toate instrumentele și resursele pentru a face verificări din propriile birouri. Acesta ar fi, spun specialiștii în fiscalitate, viitorul controalelor realizate de ANAF și trebuie să ne obișnuim cu noua practică.

ANAF e din ce în ce mai „periculos” pentru românii necinstiți

„OUG 188/2022 introduce, într-adevăr, o schimbare importantă de paradigmă, și anume desfășurarea inspecției fiscale, ca regulă generală, la sediul organelor fiscale. Până la această modificare, regula generală era că inspecția fiscală se desfășoară la sediul contribuabilului. Schimbarea locului de desfășurare a inspecției fiscale se aplică și în cazul controlului inopinat. Totodată, OUG 188/2022 prevede că, la inițiativa organului fiscal, inspecția fiscală se poate desfășura în spațiile de lucru ale contribuabilului.

În practică, în ceea ce privește controlul inopinat, deja vedem din ce în ce mai multe controale inopinate care au loc la sediul organului fiscal în mod preponderent – cu titlu de exemplu, amintesc controale inopinate antifraudă cu tematică specifică, respectiv analiza fiscală a tranzacțiilor intragrup ale contribuabilului și, în special, a achiziției de servicii de la entități afiliate, tranzacțiilor de licențiere sau de finanțare. În concluzie, în funcție de obiectivul controlului inopinat, acesta poate avea loc, preponderent, la sediul organului fiscal, iar schimbul de informații cu contribuabilul poate avea loc prin mijloace de comunicare electronică”, a declarat, la solicitarea avocatnet.ro, Silviu Bădescu, Partener la NNDKP Consultanță Fiscală.