Descoperire inedită într-o bibliotecă din România. A stat „ascuns” zeci de ani, nimeni nu se aștepta la asta FOTO
Într-o bibliotecă din România a fost descoperit un manuscris inediat al lui Mihail Sebastian, dramaturg și critic literar. Jurnalul său din 1930-1931, din timpul șederii publicistului la Paris, a stat „ascuns” zeci de ani, nefiind publicat până acum.
Manuscris valoros, descoperit într-o bibliotecă din România
Anunțul a fost făcut de Alexandra Oprescu și Teodora Dumitru, două cercetătoare de la Institutul de Istorie și Teorie Literară „G. Călinescu”. Acestea au relalat în mediul online despre un jurnal inedit al lui Mihail Sebastian, din timpul șederii sale la Paris (1930-1931), care nu a mai fost publicat până acum. Cum a dat de manuscrisul cu o cotă rară?
„Într-o zi din februarie 2023, într-o bibliotecă unde obișnuiesc să lucrez, mi-a atras atenția un manuscris cu o cotă rară: ceva ce părea un jurnal al lui Mihail Sebastian. Știam că manuscrisul celebrului jurnal 1935-1944 nu se mai află în România. „Ia să văd ce e ăsta”, mi-am zis. L-am cerut și mi-a fost adus. Era un caiet ce conținea însemnări din perioada 1930-1931, prima însemnare, cronologic vorbind, fiind din 17 ianuarie [1]930. Citind, am constatat că, pe lângă unele fragmente pe care le recunoșteam ușor, mai existau și altele pe care le vedeam pentru prima dată. (…), a spus Alexandra Oprescu într-un articol publicat pe scena9.ro.
Potrivit cercetătoarei românce, „este un caiet albastru-cenușiu, de școlar, cumpărat, așa cum indică sigla de pe coperta a patra, de la Cartea Românească și plimbat până în Franța și înapoi la București, traseu confirmat de litera textului, atunci când Sebastian localizează intrările însemnărilor prin „Paris” sau „Annecy”. Sigla de pe caietul lui Sebastian conține același grifon existent și astăzi în sigla casei de editură, dar cu inițialele C și R supraetajate (C deasupra lui R), nu juxtapuse”.
De ce este „o carte-obiect”
Dincolo de nivelul simbolic, caietul este, prin notațiile și grafismele executate de autor pe coperte, „o carte-obiect”, susține Oprescu: „Toate notațiile și desenele ce îmbracă jurnalul îndeplinesc în mod complet funcția unor paratexte, căci reușesc să explice, completeze, sintetizeze sau (re)orienteze semnificația textului cuprins între coperte. Sunt, cel mai probabil, notații și desene făcute de-a lungul timpului, cu instrumente de scris și cerneluri diferite, în contexte distincte, dar convergând spre un concept unitar”.
Jurnalul aparține scriitorului Mihail Sebastian
La rândul ei, Teodora Dumitru, cea care a certificat descoperirea surprinzătoare, a oferit detalii importante: „Pe 27 februarie 2023, Alexandra (Sandra) Oprescu, o mai tânără colegă de la Institutul de Istorie și Teorie Literară G. Călinescu, mi-a vorbit despre o experiență recentă și, după toate aparențele, incredibilă. Găsise într-o bibliotecă din România un manuscris al unui autor-cult, aflat într-un proces de iconizare rampantă în ultimii treizeci de ani. E vorba de Mihail Sebastian. Faptul că într-o bibliotecă românească se găsește un manuscris al lui Sebastian poate nu e chiar o veste. Manuscrise ale lui Sebastian se găsesc și în alte biblioteci. Dar Sandra observase un lucru în plus: mai multe pagini și fragmente din manuscrisul cu pricina erau inedite. Pagini și fragmente de acolo nu văzuseră lumina tiparului nici în interbelic, nici după 1989, când cota de piață a lui Sebastian a crescut exponențial, ajungând, de pildă, primul autor român publicat la Penguin, cu De două mii de ani (…)”.
A stat „ascuns” la vedere timp de aproape patru decenii
Alexandra Oprescu a mai spus că jurnalul lui Mihail Sebastian din 1930-1931 a stat „ascuns” la vedere timp de aproape 40 de ani, într-o bibliotecă publică din centrul cultural al țării.
„37 de ani de existență, cu zone de lumină și umbră, i-au fost dați lui Sebastian. De 37 de ani de existență aflată mai mult în umbră decât la lumină a avut parte și unul dintre caietele lui de însemnări. Este vorba despre caietul care a găzduit jurnalul de roman ținut de Mihail Sebastian pe când scria Orașul cu salcâmi, în perioada în care a fost student la Paris. Tânărul Sebastian a stat în Franța cam un an și jumătate, de la sfârșitul anului 1929 și până prin 10-12 iulie 1931, conform datării întreprinse de Marta
Petreu în Diavolul și ucenicul său: Nae Ionescu – Mihail Sebastian (2009). Manuscrisul a fost tipărit doar parțial”, a povestit ea.