Mercedes vrea să schimbe industria auto: când lansează mașina viitorului
Mercedes și alți producători auto fac eforturi pentru a depăși nivelul 3 de conducere automată fără mâini.
Mercedes-Benz a devenit anul acesta primul producător de automobile din SUA care a declarat că intenționează să vândă un sistem avansat de asistență a șoferului care le permite șoferilor să conducă cu ochii și mâinile libere în anumite condiții de trafic.
Dar compania vizează o tehnologie și mai sofisticată de Nivel 4, care să permită unui vehicul să circule fără implicarea umană în majoritatea condițiilor.
Sistemul Mercedes Level 3 Drive Pilot, auto-certificat pentru utilizare doar în Nevada deocamdată, utilizează radar, lidar și alți senzori pentru a permite unui vehicul să controleze funcțiile de conducere pe autostrăzi la viteze de până la aproximativ 65 km/h.
Nivelul 3 la scara SAE International cere ca un om să preia controlul asupra vehiculului atunci când sistemul de conducere automată o solicită.
Mercedes a câștigat aprobarea de reglementare la sfârșitul anului 2021 pentru a implementa un sistem de conducere hands-free în Germania.
Anul trecut, Mercedes a început să ofere Drive Pilot ca opțiune de 5.000 de euro pe Clasa S.
Drive Pilot este aprobat pentru utilizare pe autostrăzile germane de aproximativ 13.000 km la viteze de 60 km/h sau mai puțin, ceea ce înseamnă că utilizarea sa principală ar fi în trafic aglomerat sau ambuteiaje.
Următoarea frontieră
Directorul de tehnologie Mercedes, Markus Schäfer, a declarat că atingerea nivelului 4 mai avansat de conducere este „realizabilă” până la sfârșitul deceniului.
„Mașini private de nivel 4, absolut. Acesta este ceva ce văd în viitor”, a spus Schäfer.
Schäfer vede o piață pentru conducerea fără mâini și fără ochi în orașele aglomerate, în special în China, unde blocajele de trafic care durează câteva ore sunt comune.
„Imaginați-vă că sunteți într-un oraș mare și vii de la serviciu și stai două ore în trafic și apeși butonul și te culci”, a spus el. „Va exista o cerere pentru asta”.
Oamenii nu au niciun rol în conducere când automatizarea de nivel 4 funcționează.
Un astfel de sistem poate conduce un vehicul în anumite limite geografice sau restricții meteorologice, spre deosebire de sistemul evaziv de Nivel 5 care ar conduce în toate condițiile.
Waymo de la Alphabet și Cruise de la General Motors operează servicii de robotaxi fără șofer în anumite zone, dar cu vehicule care costă prea mult pentru navetiștii obișnuiți.
BMW, la fel ca Volvo, plănuiește să instaleze hardware-ul despre care crede că va fi necesar pentru conducerea automată și apoi să actualizeze software-ul pe măsură ce capabilitățile și reglementările o permit.
Mercedes lucrează deja pentru a aduce pe piață tehnologia de nivel 4. Germania a adoptat o lege în 2021 care permite conducerea automată de nivel 4 în anumite spații publice.
Anul trecut, Mercedes și megafurnizorul Robert Bosch au primit aprobarea în Germania pentru un sistem de parcare cu valet complet automatizat pentru utilizare într-un garaj al Aeroportului Stuttgart, permițând mașinilor să circule într-un loc de parcare rezervat. Software-ul se bazează pe comunicarea cu senzorii din locul de parcare pentru a detecta obstacolele.
„Vrem să creăm un pachet tehnologic care să conțină tot ceea ce are nevoie o mașină pentru a deveni un vehicul autonom: senzori, procesare de date bazată pe cloud și alte componente”, a declarat Michael Hafner, director de software Mercedes. „Vom oferi acest pachet și altor producători OEM”.
Mașina viitorului, încă în lucru
Industria auto, susținută de furnizori de tehnologie, cum ar fi Nvidia, vizează la o lume a condusului fără mâini și fără ochi.
Seria 7 emblematică a BMW va primi un sistem de conducere autonomă de Nivel 3 în acest an, dar tehnologia nu va fi oferită inițial în SUA.
„Este adevăratul Nivel 3”, a declarat Frank Weber, Chief Technology Officer BMW, jurnaliştilor în ianuarie, la CES din Las Vegas. „Controlul este vehiculul, nu șoferul”.
Hyundai Motor Group a anunțat la sfârșitul anului trecut că va implementa tehnologia de nivel 3 într-o nouă versiune a sistemului său Highway Driving Pilot pentru Genesis G90. Stellantis a declarat că plănuiește capacitatea de conducere automată de nivel 3 fără mâini în mașinile sale începând din 2024.
De asemenea, Tesla urmărește cu entuziasm conducerea automată, oferind consumatorilor o versiune beta a unui sistem avansat de asistență a șoferului pe care îl numește în mod controversat Full Self-Driving.
La Mercedes, începând cu noua sa platformă de vehicule Mercedes Modular Architecture, la mijlocul deceniului, toate modelele vor fi pregătite hardware pentru a permite conducerea asistată sau funcționalități îmbunătățite de conducere asistată.
Tehnologia de conducere automată oferă producătorilor de automobile potențialul unui flux semnificativ și recurent de venituri.
Șefa de vânzări Mercedes-Benz, Britta Seeger, se așteaptă ca sistemele de conducere automată să devină „cel mai mare generator de venituri activat de software” al mărcii de lux până în 2030.
Mercedes crede că veniturile din conducerea avansată vor crește de la un miliard de euro cu o cifră scăzută la jumătatea deceniului la miliarde de euro până la sfârșitul deceniului.
Producătorii de automobile introduc deja în vehiculele lor cipuri avansate, lidar, radar și alte componente hardware necesare pentru Nivelul 3, care sunt capabile să se ocupe de conducerea mai automată în viitor.
Creșterea listei de materiale pentru a susține sistemele de nivel 4 față de sistemele de nivel 3 este de aproximativ 20 până la 25 la sută, a spus Abuelsamid. Între timp, el a spus că producătorii auto vor percepe cu 50 până la 100% mai mult pentru conducerea complet automatizată pe autostradă decât sistemele de conducere asistată de astăzi.
Siguranța pe primul loc
Preocupările privind siguranța au în vedere, de asemenea, în deplasarea către Nivelul 4.
Autonomia de nivelul 3, care necesită atenție șoferului, este plină de preocupări cu privire la responsabilitate și asigurare. Experții spun că a-i permite șoferului să joace Tetris în timp ce navighează pe o autostradă, dar să-i solicite controlul vehiculului la un moment dat este o problemă grea. Cercetările efectuate de Fundația AAA pentru Siguranța Traficului au descoperit că poate dura până la 25 de secunde pentru ca șoferul să se reangajeze în actul de a conduce.
Acesta este motivul pentru care unii experți din industrie au îndemnat producătorii de automobile să depășească nivelul 3 și să se concentreze pe tehnologia mai automatizată de nivel 4.
„Predarea controalelor înapoi șoferului este foarte dificilă”, a declarat Greg Brannon, director de inginerie auto și relații cu industrie la AAA, la o conferință din industrie anul trecut.
Dar dezvoltarea vehiculelor pentru a gândi și a conduce ca oamenii rămâne o provocare tehnică semnificativă.
Manevrarea traficului urban complex, inclusiv vehicule, pietoni și bicicliști, necesită tehnologie avansată de senzori și redundanță a sistemului.
„Demonstrarea siguranței și fiabilității sistemului automat este partea grea”, a spus Abuelsamid. „Totul ține de cazurile marginale, deoarece acolo au loc accidentele”.