Ghișeul.ro trebuia să facă mai multe, dar s-a împotmolit în birocrație: ce se întâmplă cu rovinieta și taxa de pod
Ghișeul.ro ar putea fi cel mai important pas în față vizavi de debirocratizarea aparatului administrativ din România de după 1989. Din păcate, chiar și așa, tot vine cu minusuri importante și handicapuri semnificative în ceea ce privește funcționalitatea pusă la dispoziția utilizatorilor.
În noiembrie 2022, un ordin al Ministerului Transportului și Infrastructurii (MTI) introducea o funcție nouă și cât se poate de utilă în Ghișeul.ro. Practic, le făcea viața românilor mai ușoară prin introducerea in în serviciul online a posibilității achitării rovinietei și taxei de pod. Din păcate, inițiativa respectivă, deși are statut de lege apărută în Monitorul Oficial, a rămas doar în stadiu de proiect. Dacă vrei să vezi jumătatea plină a paharului, Ghișeul.ro te ajută să plătești amenzile pentru neachitarea celor două taxe.
Ghișeul.ro, mult mai util, în teorie
Șoferii pot plăti rovinieta și taxa de pod într-un nou mod, începând cu 16 noiembrie 2022. De la acea dată, după cum atrage atenția Ordinul MTI nr.2130/2022, platforma online Ghișeul.ro și aplicația de mobil cu același nume au integrat noua funcționalitate. După cum se poate observa însă pe platformă, iar un reprezentant al Ghișeul.ro a confirmat pentru avocatnet.ro, cele două opțiuni menționate lipsesc cu desăvârșire.
Partea bună, dacă o putem numi așa, este că același centru al digitalizării autorităților române te ajută să plătești amenzile pentru acele servicii. Dacă ai circulat fără rovinietă sau ai omis să plătești taxa de pod, poți achita sancțiunile, atunci când ai fost amendat.
În absența acestor opțiuni din Ghișeul.ro, plata se poate face acum în modurile consacrate, respectiv online (prin aplicații sau site-uri deja existente), prin SMS și la distribuitorii autorizați (de cele mai multe ori, benzinării) ori la punctele de taxare (în cazul taxei de pod).
Potrivit ordinului Ministerului Transportului, opțiunea care a rămas doar un vis frumos a fost gândită “pentru facilitarea achitării tarifului de utilizare (rovinietei – n. red.) și a tarifului de trecere (taxa de pod – n. red.) de către utilizatorii români, persoane fizice și persoane juridice, reducerea numărului de contravenții aplicate acestora pentru circulația fără rovinietă valabilă sau fără peaj valabil și, implicit, pentru creșterea gradului de încasare a tarifelor”.