19 ian. 2023 | 18:25

România face și lucruri bune: cum a ajuns o forță importantă în producția de vehicule

ACTUALITATE
România face și lucruri bune: cum a ajuns o forță importantă în producția de vehicule

În România nu a venit al treilea mare constructor auto, deși se vorbește despre asta de mai bine de un deceniu.

Cu toate acestea, România a reușit să își mărească semnificativ capacitatea de producție datorită celor doi producători care există pe piața noastră.

Politicile foarte bune adoptate atât de Dacia, cât și de Ford au transformat România într-o putere regională, în ceea ce privește producția de vehicule.

Cu alte cuvinte, a fost depășită  în premieră borna de peste 500.000 de mașini, ceea ce înseamnă că România este pe locul șase în UE.

Ford a preluat uzina de la Craiova în 2007, a început cu utilitara Transit Connect în 2009 și a continuat apoi cu mașina de familie B-MAX, între 2012 și 2017, totalul fiind de 280.000 de unități.

Apoi în 2017 a intrat în producție EcoSport, care s-a produs în 140.000 de unități în anul următor. În septembrie 2019 a început producția încă unui SUV la Craiova: Puma, care anul trecut a fost produs în peste 150.000 de exemplare.

Producția auto națională s-a apropiat de 300.000 de vehicule în 2009 și a depășit acel prag în 2010, cu un total de peste 350.000 de unități. Au urmat doi ani cu cifre mici, dar în 2013 a venit un nou salt, cu un total de 410.000 unități, conform celor de la hotnews.ro.

Pentru Ford, anul 2022 a fost, datorită SUV-ului Puma, cel mai bun la cifre de producție din istoria uzinei deținute de anul trecut de către turcii de la Otosan.

Dacia, motorul celor de la Renault

În cazul celor de la Dacia, producția a crescut la niveluri record datorită lansării unor modele noi care concurau direct cu alți producători, dar la prețuri mult mai accesibile. Printre cele mai bine vândute modele sunt Duster, care a început să fie produs în 2010, Sandero, pentru care era cerere mare, mai ales pentru varianta Stepway și mai nou Spring.

În următorii patru ani totalul a fost de sub 400.000, iar în 2018 s-a înregistrat o creștere puternică față de anul anterior, peste 30%, astfel că s-a ajuns la 470.000, conform sursei citate.

Producția Dacia a scăzut din cauza pandemiei, dar și fiindcă în noiembrie 2020 a fost scos din producție modelul Logan MCV. Însă, în compensație, din decembrie 2021 este produs Jogger, model care este vândut din acest an și în variantă hibridă, pentru prima oară la un model Dacia.

Mix-ul Dacia vs Ford în totalul producției s-a schimbat mult față de 2019, anul dinaintea pandemiei. Atunci, 71% dintre mașini erau produse de Dacia și 29% de Ford, iar în 2022 ponderea Dacia scăzuse la 62%, iar Ford ajunsese să fabrice 38% dintre mașinile produse pe plan intern.