19 ian. 2023 | 12:25

Cum te-a mințit Tesla și cât de autonome sunt mașinile electrice ale lui Elon Musk de fapt: s-a aflat din tribunal

ACTUALITATE
Cum te-a mințit Tesla și cât de autonome sunt mașinile electrice ale lui Elon Musk de fapt: s-a aflat din tribunal

Videoclipul a fost promovat pe Twitter de CEO-ul Elon Musk ca dovadă că „Tesla se conduce singură”.

Un videoclip din 2016 pe care Tesla l-a folosit pentru a-și promova tehnologia de conducere autonomă a fost montat pentru a arăta capacități precum oprirea la o lumină roșie și accelerarea la o lumină verde pe care sistemul nu o avea, conform mărturiei unui inginer senior.

Videoclipul, care rămâne arhivat pe site-ul web al Tesla, a fost lansat în octombrie 2016 și promovat pe Twitter de CEO-ul Elon Musk ca dovadă că „Tesla se conduce singură”.

Dar Model X nu se conducea singur cu tehnologia pe care Tesla a implementat-o, a declarat Ashok Elluswamy, directorul software-ului Autopilot la Tesla, în transcrierea unei depoziții din iulie luată ca dovadă într-un proces împotriva Tesla pentru un accident mortal din 2018 în care era implicat un fost inginer Apple.

Mărturia neraportată anterior a lui Elluswamy reprezintă prima dată când un angajat Tesla confirmă și detaliază modul în care a fost produs videoclipul.

Videoclipul poartă un slogan care spune: „Persoana de pe scaunul șoferului este acolo doar din motive legale. El nu face nimic. Mașina se conduce singură.”

Elluswamy a spus că echipa Autopilot a Tesla și-a propus să proiecteze și să înregistreze o „demonstrație a capacităților sistemului” la cererea lui Musk.

Elluswamy, Musk și Tesla nu au răspuns la o solicitare de comentarii. Cu toate acestea, compania a avertizat șoferii că trebuie să țină mâinile pe volan și să mențină controlul asupra vehiculelor în timp ce folosesc Autopilot.

Tehnologia Tesla este concepută pentru a ajuta la direcția, frânarea, viteza și schimbarea benzii, dar caracteristicile sale „nu fac vehiculul autonom”, spune compania pe site-ul său.

Pentru a crea videoclipul, Tesla a folosit cartografierea 3D pe un traseu predeterminat de la o casă din Menlo Park, California, până la sediul Tesla de atunci în Palo Alto, a spus el.

Șoferii au intervenit pentru a prelua controlul în timpul testelor, a spus el. Când a încercat să arate că Model X ar putea parca singur fără șofer, o mașină de testare s-a izbit de un gard din parcarea Tesla, a spus el.

„Intenția videoclipului nu a fost să înfățișeze cu exactitate ceea ce era disponibil pentru clienți în 2016. Era să înfățișeze ceea ce era posibil să se integreze în sistem”, a spus Elluswamy, conform unei transcriere a mărturiei sale văzute de Reuters.

Reclamă falsă?

Când Tesla a lansat videoclipul, Musk a postat pe Twitter: „Tesla se conduce singură (nicio intervenție umană) pe străzile urbane până la autostradă până la străzi, apoi găsește un loc de parcare”.

Tesla se confruntă cu procese și control normativ asupra sistemelor sale de asistență pentru șofer.

Departamentul de Justiție al SUA a început o anchetă penală cu privire la afirmațiile Tesla că vehiculele sale electrice se pot conduce singure în 2021, după o serie de accidente, unele dintre ele fatale, care au implicat pilotul automat, a raportat Reuters.

The New York Times a raportat în 2021 că inginerii Tesla au creat videoclipul din 2016 pentru a promova Autopilot fără a dezvălui că traseul a fost cartografiat în avans sau că o mașină s-a prăbușit în încercarea de a finaliza filmarea, citând surse anonime.

Când a fost întrebat dacă videoclipul din 2016 arăta performanța sistemului Tesla Autopilot disponibil la acea vreme într-o mașină de serie, Elluswamy a spus: „Nu este așa”.

Elluswamy a fost demis într-un proces împotriva Tesla pentru un accident din 2018 la Mountain View, California, care a ucis inginerul Apple Walter Huang.

Andrew McDevitt, avocatul care o reprezintă pe soția lui Huang și care l-a interogat pe Elluswamy în iulie, a declarat pentru Reuters că este „evident înșelător să prezinte acel videoclip fără nicio declinare a răspunderii sau asterisc”.

Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor a concluzionat în 2020 că accidentul fatal al lui Huang a fost probabil cauzat de neatenția sa și de limitările Autopilot. Se spune că „monitorizarea ineficientă a angajării șoferului” de către Tesla a contribuit la accident.

Elluswamy a spus că șoferii ar putea „păcăli sistemul”, făcând un sistem Tesla să creadă că acordă atenție pe baza feedback-ului de la volan atunci când nu a fost. Dar el a spus că nu vede nicio problemă de siguranță cu Autopilot dacă șoferii sunt atenți.