06 feb. 2012 | 10:56

Noul CEO Sony, Kazuo Hirai, are un drum greu de parcurs

FEATURE
Noul CEO Sony, Kazuo Hirai, are un drum greu de parcurs

Kazuo Hirai, va deveni in curand CEO si Presedinte Sony Corp. si este de parere ca Sony va trebui sa renunte la unele traditii si sa se concentreze pe noua strategie adresata strict utilizatorilor pentru a avea succes.

Incepand cu 1 aprilie 2012 Kazuo Hirai, in varsta de 51 ani, va lua locul de presedinte si CEO al companiei Sony Corporation. Acesta admite acum dupa ce a privit mai adanc in situatia companiei ca aceast lucru va fi mai greu decat a crezut atunci cand a devenit presedintele SCE (Sony Computer Entertainment) in 2006.

„Credeam ca modificarea business-ului PlayStation avea sa fie cea mai mare provocare din cariera mea, dar se pare ca nu e asa. O problema o urmeaza pe cealalta atat de rapid, incat am ajuns sa ma gandesc <Fir-ar sa fie, acum ce fac?>”, declara Kazuo intr-un interviu catre Wall Street Journal.

Hirai mentioneaza ca Sony va avea mari probleme daca nu va face niste schimbari, mai ales sa lase in urma succesul avut cu anumite produse pe parcursul existentei sale si sa se focalizeze pe experienta utilizatorilor. Acest lucru inseamna clatinarea structurii de tip corporativ a companiei, pe care o invinuieste pentru lipsa de inventivitate in cadrul produselor. De asemenea, ar fi necesara reducerea costurilor, la fel ca in cazul lui PlayStation dupa ce Sony a raportat pierderi colosale de cateva miliarde de dolari.

„Sony nu poate continua sa mearga pe aceeasi cale. Sony trebuie sa intre in domenii de business noi cum este cel medical. Avem de asemenea nevoie sa studiem si sa micsoram portofoliul businesului nostru.” A adaugat faptul ca Sony ar trebui sa se concentreze pe 3 intrebari in cazul produselor sale. „Ce poti face cu acel produs? Care sunt serviciile oferite? Ce fel de continut detine?” ” Nu este vorba doar de hardware-ul produsului ci si de experienta utilizatorului”

Kazuo s-a alaturat companiei in 1984, atunci cand unii dintre noi abia vedeau lumina zilei pentru prima data, incepand cu Sony Music, iar apoi in 2006 a fost desemnat presedintele SCE. La acea data avea ca scop restaurarea profitului acestei divizii despre care vechiul presedinte precizase ca va pierde peste 2 miliarde de dolari doar in primul an.

Una dintre schimbarile majore pe care noul CEO le are in plan este modificarea stilului in care Sony creeaza produsele. Vechiul sistem de business cere ca produsele sa fie dezvoltate independent, o metoda ce are ca rezultat un portofoliu distinct si aglomerat de produse cu o slaba interconectare.

Sa luam, de exemplu, un concurent distinct – Panasonic, care a incercat ceva mai demult cu Viera Link sa construiasca un ecosistem in cazul produselor Home Theater, un ecosistem lipsit de setari complexe care sa functioneze perfect. Samsung de exemplu incearca diverse sisteme de operare, Bada fiind unul dintre ele, practic versiuni diferite ale unui linux care sa ii permite interconectarea a mai multor produse. Acea denumire Smart pe care o adauga produselor sale s-a ridicat poate doar cu ajutorul marketingului. Gama Smart de produse este perceputa ca un intreg in ochii utilizatorului.

Este nevoie nu numai de o denumire pentru produsele Sony, ci si de o posibilitate de a le folosi mai usor si de a le interconecta mai usor. Fiecare cablu de camera foto de exemplu, cu fiecare serie este proprietar. Mai nou, cu introducerea HDMI-ului acest lucru s-a rezolvat, insa era nevoie de un conector nou in acest domeniu, creat de altcineva pentru a permite putina ordine?

In alta ordine de idei, Sony nu vrea sa renunte nici in ruptul capului la formatul proprietar al cardurilor sale, dar in acelasi timp adopta SD-ul ca alternativa pentru camerele foto si video pentru a putea vinde inca produsele.

Formatul BluRay a castigat acum ceva vreme batalia in fata HD-DVD-ului. Presupun ca in loc sa obtina atat de multe restrictii la acest format pe playerele video ar fi fost mai bine vazuti daca ar fi inclus servicii deja folosite, eventual un sistem de operare pentru navigarea pe internet in loc sa incerce sa isi creeze ei propriul ecosistem.

In cazul consolelor, sincer, nu mai am ce spune, PS3-ul are un singur motiv pentru care se vinde mai bine: singurul dispozitiv ce permitea rularea discurilor BluRay si avea un pret apropiat de un player stand-alone in trecut. PS Vita dupa parerea mea nu redefineste conceptul de gaming portabil ci doar aduce un suflu relativ original in acest domeniu, insa este tot o consola portabila de gaming si atat.

Sony are intr-adevar nevoie de o colaborare mai buna intre departamentele sale pentru a imbunatati experienta oferita utilizatorului.