03 ian. 2023 | 17:25

Țara din Europa care trece 100% pe electric: ce arată cifrele, câte mașini electrice sunt pe străzi

ACTUALITATE
Țara din Europa care trece 100% pe electric: ce arată cifrele, câte mașini electrice sunt pe străzi

Ponderea vehiculelor electrice cu baterie a crescut la aproape 80% în 2022, modelul Y fiind cel mai popular model, înaintea VW ID4 și Skoda Enyaq.

Patru din cinci mașini noi vândute în Norvegia în 2022 erau alimentate cu baterii, condusă de Tesla, dar unii din industrie spun că noile taxe ar putea împiedica obiectivul țării de a deveni prima națiune care să pună capăt vânzării de automobile pe benzină și diesel până în 2025.

Tesla a vândut mai multe mașini în Norvegia decât orice altă marcă pentru al doilea an consecutiv, câștigând o cotă de 12,2% din piața generală, înaintea Volkswagen cu 11,6%, au arătat datele de înmatriculare.

În timp ce China este de departe cea mai mare piață auto în ansamblu, Norvegia, cu cei 5,5 milioane de locuitori ai săi, a atins cea mai mare proporție de vehicule electrice din lume cu ajutorul subvențiilor generoase, făcând-o un teren de probă pentru producătorii de automobile care lansează modele.

Ponderea vehiculelor electrice cu baterie vândute a crescut la 79,3% din toate mașinile noi în 2022, de la 65% în 2021, față de 2,9% în urmă cu un deceniu, a declarat Federația Norvegiană a Drumurilor (OFV).

Tesla Model Y a fost cel mai popular model, înaintea crossover-ului integral electric VW ID4 pe locul doi, iar SUV-ul integral electric Skoda Enyaq pe locul al treilea.

Sfârșitul stimulentelor?

Căutând să pună capăt vânzării de mașini pe benzină și diesel, Norvegia producătoare de petrol a scutit până acum vehiculele electrice cu baterie de taxele impuse mașinilor cu motoare cu ardere internă.

Dar, în timp ce scutirile de taxe ajută la reducerea emisiilor, ele au costat statului 4,0 miliarde de dolari în venituri pierdute în 2022, a spus Ministerul de Finanțe, iar guvernul de coaliție de centru-stânga încearcă să reducă beneficiile pentru vehiculele de ultimă generație.

Oamenii care au cumpărat un Porsche Turbo S electric anul trecut ar fi plătit cel puțin 1,7 milioane de coroane norvegiene, dar dacă ar fi fost impozitat ca echivalentul său pe benzină, prețul ar fi fost peste 2,1 milioane.

O nouă taxă auto bazată pe greutate ar putea avea un impact negativ și asupra vânzării de mașini complet electrice, deoarece sistemele de motoare electrice sunt mai grele decât echivalentele lor pe combustibili fosili, a declarat Federația Norvegiană de Automobile (NAF), un grup de interese care reprezintă proprietarii de mașini.

„Suntem îngrijorați că vânzările vor scădea deoarece guvernul a propus o nouă taxă bazată pe greutate”, a declarat purtătorul de cuvânt al NAF, Thor Egil Braadland.

Dureri de cap

De asemenea, guvernul nu a reușit să abordeze suficient una dintre principalele probleme practice pentru proprietarii de mașini electrice, care implică stațiile de încărcare și modul de plată pentru utilizarea lor, a spus el.

„Aveți nevoie de 10-15 aplicații pentru a fi un proprietar de vehicul electric bine pregătit în Norvegia și știm că mulți își întârzie achiziționarea unui vehicul electric din această cauză”, a spus Braadland.
NAF face eforturi pentru o soluție de „e-roaming” care să permită utilizatorilor să plătească la toate stațiile de încărcare fără a avea nevoie de mai multe aplicații.

Guvernul și-a apărat politica pentru vehiculele electrice.

„Mașina electrică a devenit noua mașină normală pentru norvegieni și asta înseamnă că trebuie să ne uităm la modul în care folosim fondurile societății”, a declarat Johan Vasara, secretar de stat la Ministerul Norvegian al Transporturilor.

„Suntem foarte încrezători că mașina electrică este aici pentru a rămâne”, a spus Vasara, adăugând că guvernul trebuie să își concentreze măsurile pe alte segmente de transport, inclusiv pe vehiculele grele de marfă.